Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1349376
Kan någon duktig meckare instruera hur man enklast tar bort denna jävla funktion.
Det finns som jag kommit fram till följande lösningar:¨

Plugga med anpassad bricka, Bästa lösning?

Programmera bort med mjukvara, Kan återställas vid service på Volvo = Pengarna i sjön.

Jag anser att det borde räcka med att rycka någon kabel till detta styrdon?

Vad säger experterna? Skälet till jag vill ha bort funktionen är att denna skadar mer än den gör nytta och detta kommer ifrån mekaniker som själv jobbar på Volvo.
#1349380
Vad har du för problem med din EGR?
Mer skada än nytta?
Vad menas?
För att få ett bättre underlag vore det intressant om du tar med åsikterna från Volvos motorutvecklare, som har ambition att följa regler och lagar för avgasrening.
Tror inte de skulle stoppa dit en enda pryl som inte behövs eller är konstruerad för att göra det den ska. Sen hur väl de lyckats är en annan sak.
#1349832
Egr är endast bra för att minska avgasutsläppen något på en modern dieselmotor.

Nackdelarna är att det ger sämre verkningsgrad på motorn med högre bränsleförbrukning som följd. Sett till motorn välbefinnande och renhet invändigt så är just Egr-en det sämsta som finns för en dieselmotor. Sedan är det den allra vanligaste komponenten som går sönder på en modern dieselmotor oavsett biltillverkare och bilmodell.
Har man tex en VW bil så kan det vara bra att prenumerera på Egr- ventiler eftersom de går sönder konstant hela tiden 😁.

Det bästa är att programmera bort Egr-funktionen direkt i motorstyrningen.
Min V70 D3 går hur bra som helst utan och besiktningen vet inget ändå 😉

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]