Det är helt naturligt en del prat om elbilar/batteridrivna fordon i denna tråd som alternativ till andra former av drivmedel tex diesel.
Värt att notera att dessa fordon behöver laddas, och då blir det intressant att fundera på hur detta ska vara möjligt i stor skala i en nära framtid där det svenska elnätet utsätts för ännu högre belastningar än vi sett hittills.
Diskussionen har varit uppe förut men känns aktualiserad nu när Ringhals 2 tas ur drift. Med tanke på rådande klimatdebatt så verkar beslutet en smula besynnerligt eftersom det innebär att denna effekt (baskraft, tillgänglig året om) nu måste ersättas av annan kraft i ett nordeuropeiskt perspektiv. Läs utländsk kolkraft, för det är vad det handlar om.
Det handlar även om hur kraftdistributionen ska fungera framöver inom Sverige när kraftfulla baskraftproducenter i syd läggs ner vilket ger stora utmaningar att försörja sydliga regioners industrier och invånare med el.
Här är några länkar till information som kan vara av intresse i sammanhanget:
https://www.energinyheter.se/20191223/2 ... als-vidare
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ring ... ljoner-ton
https://www.energinyheter.se/20190830/2 ... t-felskott