Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#1349673
Priset på begagnade fossilare har gått upp nu i höst. Vem kunde förutse det? Känns inte som fossilt nybilsköp skulle vara så tokigt för framtiden. Är säkert många som vill ha en 2-3 år gammal beg bil om några år också. Hälften av befolkningen bor inte i egna hem, var ska de ladda på kort sikt?
Användarvisningsbild
av Derank
#1349683
Och idag får man dessutom riktigt bar betalt för sin bensinare/diesel lurar självpå att sälja XC60in privat för en gångs skull och leasa en Audi A6 istället
Användarvisningsbild
av Derank
#1349684
o h nästa år blir skatten ännu högre på en ny bil så 3åringarna och alldre kommer stiga ytterligare i pris


Men det var nog en och annan som paniksålde sin dieselbil då detta var på tapeten för ett par år sedan, idag är det ingen som nämner det ens, så kan det gå
av Lockis
#1349730
Ska värdera min XC70 Classic på måndag, ska bli intressant att se vad som erbjuds. närmaste i utrustning ligger och mil ligger för 260k på blocket.
av Leopold
#1356349
Det är helt naturligt en del prat om elbilar/batteridrivna fordon i denna tråd som alternativ till andra former av drivmedel tex diesel.

Värt att notera att dessa fordon behöver laddas, och då blir det intressant att fundera på hur detta ska vara möjligt i stor skala i en nära framtid där det svenska elnätet utsätts för ännu högre belastningar än vi sett hittills.

Diskussionen har varit uppe förut men känns aktualiserad nu när Ringhals 2 tas ur drift. Med tanke på rådande klimatdebatt så verkar beslutet en smula besynnerligt eftersom det innebär att denna effekt (baskraft, tillgänglig året om) nu måste ersättas av annan kraft i ett nordeuropeiskt perspektiv. Läs utländsk kolkraft, för det är vad det handlar om.

Det handlar även om hur kraftdistributionen ska fungera framöver inom Sverige när kraftfulla baskraftproducenter i syd läggs ner vilket ger stora utmaningar att försörja sydliga regioners industrier och invånare med el.

Här är några länkar till information som kan vara av intresse i sammanhanget:

https://www.energinyheter.se/20191223/2 ... als-vidare

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ring ... ljoner-ton

https://www.energinyheter.se/20190830/2 ... t-felskott
Användarvisningsbild
av Fisch
#1356366
Inget nytt men samtidigt nyttigt att även vanliga skattebetalare förstår konsekvensen av sitt delägarskap.

Det går inte att fasa ut fossila bränslen samtidigt som kärnkraften ska läggas ner. Utöver detta spås den totala energianvändningen öka i framtiden.

En omöjlig ekvation.

Kärnkraft kommer behövas ytterligare en generation, minst. Bygg istället några reaktorer till. Eller lägg ansvaret på elproduktion hos staten. Här räknas inte vattenfall in, deras ägardirektiv är ju att leverera vinst.

Trams som att alla ska ha en egen batteri anläggning hemma för att klara att vara offgrid några dagar. Detta är endast en illusion som målas upp för att vi ska förberedas på att vi kan få en elförsörjning med samma tekniska brister som tex Tanzania. Galen tunna.
av rd350
#1356406
Undrar om elbilsägarna vill ha en gruva i sin hemkommun där de bryter vanadin för batteritillverkning? Helt vansinnig inställning att elbilar skulle va så bra för miljön! Ett argument just för att starta gruvdrift, bryta vanadin för batterier till elbilar!! Nej se till att utveckla förbränningsmotorn i stället, bygg bilar som håller och är värda att hålla liv i istället för slit o släng som det är nu. En tio år gammal bil är idag helt värdelös för den blir för dyr att underhålla, däremot har första ägaren kört ganska "billigt" pga. långa servicintervaller vilket andra o tredjeägaren får betala dyrt. En ny bil är inte miljövänlig att tillverka oavsett drivmedel. Kanske lite ot. men man blir sur i bland.....Gott nytt!
Användarvisningsbild
av Derank
#1356408
Klart dom inte vill det, lika lite som jag vill ha ett nytt Ringhals till granne.

Nu bor jag tack och lov där jag slipper både gruvor, Ringhals och alla dessa vindsnurror som sätts upp överallt numera,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1356409
Bilar och .miljö går inte ihop oavsett drivmedel, 9ch jag bryr mig inte heller om miljön när det gäller bilar. Jag köper och kör det jag vill och har råd med.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 34
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]