Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1349236
MartinS skrev:Det stora raset i skatt för dieselbilarna kom väl någonstans efter 2010? Min V60 D4 MY13 kostar 1500kr/år :)
Min förra XC60 D5 AWD -09 hade 5750:- i årlig skatt. Min nuvarande T6 har mer än 2000:- lägre skatt, och nästan dubbla effekten. :-)
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
#1349259
Bensinare är "alltid" billigare i skatt, Min XC60 T6 AWD -09 hade cirka 3500kr i skatt, men justerades upp några hundringar under de 8 år jag hade den.
#1349327
MartinS skrev:Det stora raset i skatt för dieselbilarna kom väl någonstans efter 2010? Min V60 D4 MY13 kostar 1500kr/år :)
Det var dyrt, min Alfa med bensin och automat 170 hk har 580 kr/år Bild
#1349362
Som sagt, bensin är "alltid" billigare, och det var ju inte riktigt det bränslet tråden handlade om...
#1349370
On topic var det ju så att skatten baserades på vikt fram till ca 2004. Detta gjorde ju att biltillverkarna inte hade någon anledning att pressa de officiella siffrorna på förbrukning i samma utsträckning. Min V70 -05 (förvisso bensin) med miljöklass 2005 skattades för Volvos angivna blandade förbrukning på 11 l/100 km. Även jag som bor i Stockholm och kör mycket stadskörning hade inga problem att ligga 15% under Volvos angivna förbrukning.
#1349530
Partikelfiltret påverkar inte skatten. Den sätts (för de aktuella årsmodellerna) efter CO2-utsläppen. Allehanda motoroptimeringar som infördes efterhand sänkte skatten. När jag till slut köpte min 2012:a ny, jämförde jag bland annat med att köpa en 2008 begagnad. Skatten för 2012:an var lite drygt hälften av den för 2008:an.
På grund av värdeminskningen hade den med högsta skatten blivit mycket billigare.
Det är först nu, de sista åren, som skatten på nya bilar verkligen blivit en faktor som slår igenom på bilkalkylen. En släkting bytte sin dieselbil mot samma modell, fast en ny. Hans förra hade V6 dieselmotor. Den nya tas inte hit med diesel, för ingen vill ha den. Årsskatt på 48000 kronor första tre åren. Istället köpte han med bensinmotor. Skatt 28000 om året. Men om man gör en enkel alkoholkonvertering på den rasar skatten ner till 2200 kronor! Då räknas den som miljöbil, trots att den under de första 170 milen han körde, varav större delen gick med husvagn, sörplade i sig 422 liter E85...
#1349550
Skatten på diesel blev lägre när Euro 5 kom. Den blev obligatorisk från januari 2011. Euro 5 är i princip omöjlig att nå utan partikelfiltret.

Därför är skatten på en 2012:a med Euro 5 klassning betydligt lägre än för en 2008:a med Euro 4, även om de tar ungefär lika mycket bränsle och därmed har ungefär samma CO2 utsläpp.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]