Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
#1349253
Enligt instruktionsboken är det c:a 3 sekunder som den är aktiv innan den går i beredskapsläge. Du kan se på remsan, som visar inställd hastighet, i hastighetsmätarens ytterkant om den är aktiv eller i beredskapsläge. Remsan ändrar färg när den går ned i beredskapsläge och då är det bara att dutta på gasen eller trycka på rattknappen när du vill åka vidare.
av Geoham
#1349260
olsin skrev: ons 20 nov 2019, 12:23 Enligt instruktionsboken är det c:a 3 sekunder som den är aktiv innan den går i beredskapsläge. Du kan se på remsan, som visar inställd hastighet, i hastighetsmätarens ytterkant om den är aktiv eller i beredskapsläge. Remsan ändrar färg när den går ned i beredskapsläge och då är det bara att dutta på gasen eller trycka på rattknappen när du vill åka vidare.
Ska kika på det och kolla tiden. Kändes som mindre än 3sek men kan ha fel.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1349703
Det var jag som benämnde det som "idle" av ren vana, inte att Volvo nämnt något sådant. Men jag syftade förstås på att motorn är "av" i den bemärkelsen att start/stopp har slagit in, vilket jag också skrev. :)
av beachman
#1349711
Que Assist avaktiveras efter 3 sek stillastående oavsett om start/stop är aktiverat.

Gissar att detta är en säkerhetsåtgärd för ofokuserade/tankspridda förare :P

Tänk dig att bilen stått still någon minut, du passar på att trösta barnet i barnstolen bak genom att plocka upp nallen från golvet och plötsligt kör bilen iväg...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1349755
@beachman, låter ju praktiskt att bilen kör åt dig! ;)
Skämt åsido, rimligt förfarande ändå. Jag är dock tämligen säker på att det har fungerat en längre stund för mig, DÄREMOT kan det mycket väl blandas ihop i mitt huvud med pilot assist och dess urkopplingstid. I väldigt låg hastighet kan man ju köra lääänge utan att den promptar om att du ska ta i ratten.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]