Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1349450
tt ens ha så man kan ta ett körkort för endast Automat är väl helt idiotoskt, trodde det var ett skämt då jag hörde det första gåmgem. Nån måste verkligen fått hjärnsläpp då han beslutade det.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1349451
Det är ju kanon att det finns körkort med enbart automat. Det kommer ju ge sig självt, fler och fler bilar blir automat och det kommer komma en punkt då det helt enkelt blir svårt att få tag i manuella bilar att övningsköra i. Inga körskolor idag lär ut hur man startar och kör en bil med förgasare eller hur man hanterar en bil utan ABS i halka. Även start i backe blir ganska onödigt på sikt då så gott som alla bilar har hill assist.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1349452
Alla har ju inte nyare bilar, visst kommer det en tid då manuella är helt borta med det lär ju dröja någar deccenier till, nog kan man gott ha endast körkort för manuellt idag, det ser jag då imga problem med, och att sitta och förlita sig på hillassist och inet kunna starta i en backe............nä, då bör man nog gå på sina fötter.

Men det kanske inet är så konstigt att det ser ut som det gör i trafiken idag, köra bil i trafiken verkar vara svårt för många..............
Användarvisningsbild
av Derank
#1349454
och nog har de väl halkbana i dagens uppkörning kvar, iaf här uppe, och det är med aalla moderniteter urkopplade, du ska nämligen sladda av vägen, du ska känna hur det är att inte kunna häva en sladd, annars är du ju rökt första vintern
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1349460
snepo skrev: ons 20 nov 2019, 18:25 Även de flesta lastbilar är automat numera
Vid tagning av lastbilskort går det bra att köra upp med automat bara man växlar den manuellt som jag förstått det så är logiskt att kravet på manuell tas bort även på bil framöver.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1349464
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 15:27 Dags för skatteverket att komma ikapp och ta bort bestraffning på automatlådor kanske?
Hur tänker du nu???

Skatteverket straffskattar inte automater. Reglerna är lika för alla och går på förbrukning och utsläpp.

Att biltillverkarna tillverkar så dåliga automater att förbrukningen går upp och utsläppen ökar jämfört med en manuell bil är väl inte skatteverkets fel. Skärpning bilindustrin,det är 2019 nu,inte 1800tal. Hade automaterna varit snålare än manuella hade automaterna haft lägst skatt.

Vi äger 4 bilar med en blandning av manuella och automater och det är totalt att köra lika snålt med advokaterna.
av Lockis
#1349466
VolvoB20 skrev: tor 21 nov 2019, 07:59
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 15:27 Dags för skatteverket att komma ikapp och ta bort bestraffning på automatlådor kanske?
Hur tänker du nu???

Skatteverket straffskattar inte automater. Reglerna är lika för alla och går på förbrukning och utsläpp.

Att biltillverkarna tillverkar så dåliga automater att förbrukningen går upp och utsläppen ökar jämfört med en manuell bil är väl inte skatteverkets fel. Skärpning bilindustrin,det är 2019 nu,inte 1800tal. Hade automaterna varit snålare än manuella hade automaterna haft lägst skatt.

Vi äger 4 bilar med en blandning av manuella och automater och det är totalt att köra lika snålt med advokaterna.
Automat har högre förmånsvärde än manuella bilar. Det är det jag menar.

Skatteverket har inget med bilskatten att göra i övrigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1349477
Jag tror ni underskattar antalet manuella bilar som säljs, finns det några siffror på hur det egentligen ser ut istället för att gissa?
av William85
#1349502
MartinS skrev: tor 21 nov 2019, 09:24 Jag tror ni underskattar antalet manuella bilar som säljs, finns det några siffror på hur det egentligen ser ut istället för att gissa?
Snabb googling säger 63% automater för 2018 och 16% automater år 2000, så totala antalet i trafik ligger väl ca mittemellan dessa siffror om man antar att bilar är i trafik 15-20 år
av Lockis
#1349505
Fick svar av SCB precis med följande siffror:
antal nyregistrerade personbilar 20190101 t om 20191031
Växellåda
uppgift saknas 74044
Manuell 48585
Automat 164841
totalt 287470

dem 74000 som det saknas uppgifter om kan man kanske räkna 50% vardera av? Men oavsett så är det en stor del automat.
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]