PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1349408
Kupéfläkten på 140 -70 går ca. 5 min när man startat den sedan så saktar den ner och stannar?
Är det motorn som är kass eller finns det något annat som gör att den beter sig så ? finns det något motstånd el dyl. före fläkten? känns även lite bränd lukt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1349412
Misstänker att den snurrar tyngre och tyngre ju längre du har den på.
Kan ha fel men minns inget fläkt motstånd. Du får börja med o kolla fläkt reglaget o kablar sen är jag rädd för att du får plocka ned fläkten o byta motor
av anteb
#1349416
gubbstrutt skrev:Misstänker att den snurrar tyngre och tyngre ju längre du har den på.
Kan ha fel men minns inget fläkt motstånd. Du får börja med o kolla fläkt reglaget o kablar sen är jag rädd för att du får plocka ned fläkten o byta motor
Japp den verkar gå tyngre efter en stund och stannar, kan jag då utesluta reglaget? är det att motorn blir varm som gör att den kärvar? den funkar sedan om den får vila några timmar.
finns det fläktmotor som passar rakt avi paketet eller måste det modifieras? var får jag tag i rätt motor så att det passar? är väl inte så svårt att ta ur paketet de ska väl ut där handskfacket sitter ? måste hela plastfronten som säkringsluckan sitter i bort?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1349424
Troligen kan du utesluta reglaget. Ja motorn blir varm o kärvar mer o mer och med spännings fall som följd kablar blir varma även reglaget. Vart man får tag i en motor nu förtiden kan jag inte svara på men det finns det andra här som kan. Ja du får ta bort hela plast fronten och ta ner värme paketet fläkten sitter ovan på som en hatt mellan värmepaket o kaross med en packning i mellan som du sa vara rädd om och kolla så den kommer rätt vid montering. Så ja det är en del skruva men det är värtst första gången. Men du har en mekvänlig bil. Men för sakens skull kolla kablar o reglaget först lättast ju.

Har inte säkringen gått nån gång?
O glöm inte att koppla loss minus polen på battrit som jag gjorde sist en reglage wire la sig över två säkringar o smälte av.
av anteb
#1349432
gubbstrutt skrev: ons 20 nov 2019, 22:40 Troligen kan du utesluta reglaget. Ja motorn blir varm o kärvar mer o mer och med spännings fall som följd kablar blir varma även reglaget. Vart man får tag i en motor nu förtiden kan jag inte svara på men det finns det andra här som kan. Ja du får ta bort hela plast fronten och ta ner värme paketet fläkten sitter ovan på som en hatt mellan värmepaket o kaross med en packning i mellan som du sa vara rädd om och kolla så den kommer rätt vid montering. Så ja det är en del skruva men det är värtst första gången. Men du har en mekvänlig bil. Men för sakens skull kolla kablar o reglaget först lättast ju.

Har inte säkringen gått nån gång?
O glöm inte att koppla loss minus polen på battrit som jag gjorde sist en reglage wire la sig över två säkringar o smälte av.
Nej säkringen har inte gått, V-parts har till 140 från -73 så vet inte om den passar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1349434
Tveksam till att den passar 73 o upp ser det mer ut som på 240 men jag kan ha fel själva motorn kanske passar
av Rådlös
#1349438
Utan att veta vad som kan vara orsak till fel eller störningar, så kan jag berätta att 240'ins fläkt passar till Volvo Amazon.
http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=13353
Men det lär bara vara en viss modell. (Men man får som bonus, tre hastigheter på fläkten mot Amazons två hastigheter. Dom som är händiga tar ett reglage med tre lägen från vindrutetorkaren)
Detta kanske innebär att en 240-fläkt passar i en 140 också? Kolla upp!
av Amarace
#1349446
En Amazon har ingen likhet med 140 vad gäller värmepaketet, Amazom kan man tvinga dit diverse olika med lite vilja :)
140 måste den passa fysiskt. Det går att få dit 240 (140 73-74 också) fläkt, men fläktvingen är högre på 240, så endera kapa eller försöka byta. För lääängesen så kapade jag med rondell, satte fläkten i skruvstkcle o matade med spänning så den snurrade, och körde med en rondell som mötte och kapade.
Fläkten har inget motstånd, original är det två lindningar i motorn.

Kolla VP-autoparts, Motoroldies, CVI m.fl om det finns rätt modell.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1349456
På min 144-72 satt det en nyare fläkt med kapade vingar och 3 hastigheter, dock var bara 2 hastigheter kopplade. Nyare modeller har plastfläkt som spricker när man försöker ta bort den, äldre har plåtfläkt som lätt blir skevt. Jag har gjort ett plåtverktyg att lägga under fläkthjulet så går det (oftast) att knacka av det. Med fläkthjulet borta går det oftast att ta isör motorn. Det är bussningar som ankaret lagras i och bussningarna ligger i en oljedränkt filt. Med tiden tar oljan slut och det "går torrt", och bussningen fastnar på ankaret. Men det det går oftast att ta bort bussningen (det är alltid den övre) och putsa axeln och bussningen invändigt och få det att funka igen. För att smörja bussningarna får man lägga dom i varm motorolja några timmar tillsammans med filtbitarna och sedan montera ihop det igen. Sedan fungerar det i årtal, viktigast är att inte skada fläkthjulet då det blir lätt obalans. Jag har gjort detta många gånger på 140, 240 och min 740. På 740-in är det mycket lätt att skruva loss motorn, dom övriga för man plocka ut hela värmepaketet. Det finns inga reservdelar att köpa, jag hade då motorer liggande som jag bytt på kundbillar som jag kunde plocka delar från.
740 har motstånd utanför motorn dom övriga inte.
Bilderna som länkas ovan är -73 och frammåt + annat som inte hör dit. Kollade på www.motoroldies.se och där fins bara -73 och framåt också. Så det kanske blir problem att få tag på den äldre modellen.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom