På min 144-72 satt det en nyare fläkt med kapade vingar och 3 hastigheter, dock var bara 2 hastigheter kopplade. Nyare modeller har plastfläkt som spricker när man försöker ta bort den, äldre har plåtfläkt som lätt blir skevt. Jag har gjort ett plåtverktyg att lägga under fläkthjulet så går det (oftast) att knacka av det. Med fläkthjulet borta går det oftast att ta isör motorn. Det är bussningar som ankaret lagras i och bussningarna ligger i en oljedränkt filt. Med tiden tar oljan slut och det "går torrt", och bussningen fastnar på ankaret. Men det det går oftast att ta bort bussningen (det är alltid den övre) och putsa axeln och bussningen invändigt och få det att funka igen. För att smörja bussningarna får man lägga dom i varm motorolja några timmar tillsammans med filtbitarna och sedan montera ihop det igen. Sedan fungerar det i årtal, viktigast är att inte skada fläkthjulet då det blir lätt obalans. Jag har gjort detta många gånger på 140, 240 och min 740. På 740-in är det mycket lätt att skruva loss motorn, dom övriga för man plocka ut hela värmepaketet. Det finns inga reservdelar att köpa, jag hade då motorer liggande som jag bytt på kundbillar som jag kunde plocka delar från.
740 har motstånd utanför motorn dom övriga inte.
Bilderna som länkas ovan är -73 och frammåt + annat som inte hör dit. Kollade på
www.motoroldies.se och där fins bara -73 och framåt också. Så det kanske blir problem att få tag på den äldre modellen.