Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#133068
Jim Profit skrev:Ibland när jag skall starta på ettans växel så händer det att den hoppar ur. Tycker även att växelspaken känns lite slapp. Någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det?

Bilen är en 855r -96
troligen byte av spakstället..
Användarvisningsbild
av Jim Profit
#133075
*pettson* skrev:
Jim Profit skrev:Ibland när jag skall starta på ettans växel så händer det att den hoppar ur. Tycker även att växelspaken känns lite slapp. Någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det?

Bilen är en 855r -96
troligen byte av spakstället..
Tack för ditt svar! Vad innebär detta? Måste man riva ner lådan eller görs det ovanifrån?
Vet du vad det kostar ungefär?
av *pettson*
#133092
Jim Profit skrev:
*pettson* skrev:
Jim Profit skrev:Ibland när jag skall starta på ettans växel så händer det att den hoppar ur. Tycker även att växelspaken känns lite slapp. Någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det?

Bilen är en 855r -96
troligen byte av spakstället..
Tack för ditt svar! Vad innebär detta? Måste man riva ner lådan eller görs det ovanifrån?
Vet du vad det kostar ungefär?
Spakstället sitter i bilen och jobbet kan göras utan några stora demonteringar. I princip talar vi om att ta bort mittkonsollen för att komma åt.
Ett spakställ kostar några hundralappar på en skrot. På volvo vet jag inte men det är väl inte gratis..
Användarvisningsbild
av Jim Profit
#133102
Pettsson >>

Ringde Volvo för att kolla pris men de trodde inte på spakstället utan trodde att det kunde vara syncningar men värt att först byta 2 bussningar vid länkage/vajer?...

Vad tror du? Du verkar vara specialisten på 850. :D
av *pettson*
#133155
Jim Profit skrev:Pettsson >>

Ringde Volvo för att kolla pris men de trodde inte på spakstället utan trodde att det kunde vara syncningar men värt att först byta 2 bussningar vid länkage/vajer?...

Vad tror du? Du verkar vara specialisten på 850. :D
tja enklast är att vara två för att felsöka. En som känner på spaken mjukt och fint. Liksom känner att klicket är där när växeln går i.
Är inte klicket där så kan alltså växeln åka ur.
Frågan återstår ju då om det är spakens läge som inte räcker till på grund av slitage? Eller om där finns andra saker?.
Frilägg spakstället om det inte känns tight och kika på om nåt verkar glappa? Volvo säljer ju en del bussningar till stället. För ute i motorrummet har du inget som du kan påverka.
Om lådan fungerar som tänkt så förstår jag inte hur man kan ens fundera på synkringarna. Dom gör inte att bilen stannar på växel.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
#133283
Tycker din logik håller bättre än Bilias. :) Jag är tacksam för hjälpen !!!
Kände på spaken och förde den till de olika växlarna och helt klart ger den inte samma motstånd till ettan (känns lite slappt där) som på de andra växlarna
vilket borde innebära att det är i spakstället felet sitter.

Har köpt två små runda vita plastbussningar på Volvo men jag vet inte om det räcker att byta dessa, kanske är det säkrast att byta hela spakstället?..

Kan man ta ett spakställ från t.ex. en GLT eller är det en särskild modell för R:en?
av *pettson*
#133300
Jim Profit skrev:Tycker din logik håller bättre än Bilias. :) Jag är tacksam för hjälpen !!!
Kände på spaken och förde den till de olika växlarna och helt klart ger den inte samma motstånd till ettan (känns lite slappt där) som på de andra växlarna
vilket borde innebära att det är i spakstället felet sitter.

Har köpt två små runda vita plastbussningar på Volvo men jag vet inte om det räcker att byta dessa, kanske är det säkrast att byta hela spakstället?..

Kan man ta ett spakställ från t.ex. en GLT eller är det en särskild modell för R:en?
har inte kikat men kan absolut inte tänka mej att det skiljer på en R eller en GLT i spakstället.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
#134941
Ja, då fick bilen en översyn i helgen. Kan börja med att säga att spakstället passade fast det var från en 2.5 -96, jag drar alltså slutsatsen att det är samma på alla modeller.

Bytte spakställ och bussningar. Resultatet var att spaken blev mkt mer distinkt och känns bättre, varvid det känns skönt att det byttes trots att problemet kvarstår. Kostnad var 770:- för den som undrar. Jag inbillar mig även att den inte kastar ur ettans växel lika ofta men är inte säker. Som sagt, den kastar fortfarande ur ettan ibland.

Det konstiga är att den är verkligen inte konsekvent, har provat många starter med både "släppa hårt" och "segdra iväg" samt "i gupp" principen.. :lol:
Ibland funkar det och ibland inte trots att jag tycker jag gör likadant, kanske sker det typ var 10-20 gång att den någon gång kastar ur ettan.

Några fler ideer? :D
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]