NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348171
HCP skrev: ons 13 nov 2019, 19:25 Har du inte tillgång till en Vida/dice? eller någon på forumet kanske bor nära, det skulle underlätta en hel del felsökning för dig.
Har ju tyvär inte det,han som läst ut felkoderna åt mig använde carsoft tror jag det hette,och han fick ju ut en hel del. Men om det berodde på programmet eller bilen vet jag inte,för han kunde inte få till abs-testet i sitt program när vi skulle testa givarna,programmet stog bara och tuggade.

Minne inte koderna,men den sa nåt om sensor fel höger bak,och abs mekaniskt fel vänster bak. Vad det nu betyder. Jag bytte ena givaren som den felade på utan att det hjälpte,sen fick jag hjälp att mäta upp alla givare och den nya hade ett helt annat värde mot för dom andra 3,så jag monterade tillbaka den gamla istället. För visst ska dom väl ha ett liknande värde allihop? Har ju svårt att tro att alla 4 givare skulle vara trasiga.

Men bromsfel - stanna snarast uppkom nästan direkt efter att vi bytt ena hjullagret bak,om jag inte minns fel så köptes lagret billigare från tyskland,kan det ha nåt med det att göra? Har hört mycket om billigare lager som saknat magnetringen som abs givaren läser av?
#1348255
Skaffa en testare ?


Vet inte om man kan få en multimeter att reagera på inkopplig vid ABS sensors och snurra på hjulet. Finns lite olika varianter, dels spole som ström induceras i när hjulet snurrar, samt Hall-sensor. Sensor med spole kan man detektera med en snabb multimeter när hjulet snurras, Hall sensor eventuellt med Ohm-mätning. Har aldrig labbat med detta själv då jag aldrig haft problem med ABS. Prova dig fram helt enkelt.

Har läst om någon som flyttade prylar och hade tung last med baksätets sittdynor framfällda. Han fick ABS larm under färden som försvann när han fällde tillbaka sätet, antar att det går någon kabelstam som kommit i kläm, kanske kan vara värt att lätta dynan och kolla.

Angående mekaniskt fel, det enda jag kan tänka mig är att modulatorn reagerar fel pga luft i bromskretsen, eller att okets kolv kärvar så pass att det inte rör sig?
#1348353
Har du fått ett lager utan ring så skulle det möjligen kunna förklara en del.
Men du borde komma åt styrenheten ändå, kan iofs vara mjukvaran som var boven där.

Kolla lagret du köpte med bilder på andra, enkelt att se med och utan ring.
Möjligen om lagret inte är inpressat 100%? då kan de ju bli lite avstånd för sensorn
#1348361
Magnetringen kan bli skadad om lagret tappas mot hårt underlag, kanske det som är orsaken.

Svårt att förstå hur lager kan tillverkas utan magnetring då ABS har varit standard på alla V50. Lagret bak är väl specialvariant utan inbyggd sensor eftersom det är AWD.
#1348587
HCP skrev: fre 15 nov 2019, 23:18 Har du fått ett lager utan ring så skulle det möjligen kunna förklara en del.
Men du borde komma åt styrenheten ändå, kan iofs vara mjukvaran som var boven där.

Kolla lagret du köpte med bilder på andra, enkelt att se med och utan ring.
Möjligen om lagret inte är inpressat 100%? då kan de ju bli lite avstånd för sensorn
Hur ser jag om det är med eller utan ring då? Tycker alla bilder på lager jag hittat ser exakt likadana ut,men jag förstår därimot inte riktigt vart magnetringen sitter. Sen förstår jag inte hur systemet funkar,eftersom givaren sitter ju längre bak än vad hjullagret gör så jag förstår inte hur den ska kunna mäta nånting då i hjullagret.
#1349214
Har fått tips från en Volvo mekaniker nu om att hjullagrena bak på en awd inte har nån magnetring,utan magnetringen sitter på själva drivaxeln istället bak. Så det blir till att riva båda sidor bak nån dag nu till helgen och kolla om dom ringarna ens finns kvar.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen