Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
#1348195
Då har jag fått hem en enhet och installerat i bilen, även om jag inte har hunnit använda den speciellt mycket än så länge utan bara ett par korta sträckor.

Intryck så här långt:

Installationen var inte alls lika enkel som det ser ut i manualen, snarare väldigt luddig.
Till att börja med fick jag inte upp någon bild alls utan displayen visade bara "Ansluter...". Siri fungerade däremot alldeles utmärkt att dra igång via knappen på ratten och få svar i bilens högtalare.
Efter lite klickande på telefonen fick jag i alla fall fram bilden (även om jag inte vet exakt vad jag gjorde) och sedan dess verkar det fungera.

Efter att man använt Bluetooth för att ansluta till enheten så använder man därefter WiFi för att koppla upp sig mot telefonen. Detta betyder i praktiken att man inte har möjlighet att ha telefonen kopplad mot WiFi-hotspoten i bilen utan är hänvisad till att använda 4G.
För egen del använder jag i huvudsak lokalt lagrad musik så jag kan stå ut med att inte ha tillgång till hotspot, men det borde har förklarats mycket tydligare i produktdokumentationen och på leverantörens webplats.
Jag är lite orolig för att det kommer att bli stök med att automatiskt välja CarPlay-WiFi när jag sätter mig i bilen. Vill av förklarliga skäl inte ta bort hotspot-WiFi från telefonen utan kunna koppla in det vid behov utan att behöva kladda med lösenord. Förhoppningsvis är iPhone tillräckligt smart för att alltid koppla upp sig mot det senaste använda nätet (det har funkat hittills), men det får visa sig när jag använt enheten mer.

Jag har än så länge ingen som helst aning om hur lösningen beter sig över tiden (dvs om den felfritt behåller kopplingen över längre resor), men så här långt så verkar det funka helt ok bortsett från det jag beskrivit innan.
av stevvee
#1348888
Hypoxia skrev:Hittat första glitchen:
Mediainformationen visas inte i instrumentklustret, i övrigt så rullar det fortfarande på som förväntat.
Det är väll ingen glitch, carplay visas ju aldrig i klustret. Det som gör carplay kasst när man ex även har headup
av Hypoxia
#1349032
För mig visas i alla fall nuvarande låt i instrumentklustret när jag använder Spotify och kör CarPlay via kabel, så är inte fallet när jag kör trådlöst via adaptern utan då är klustret helt svart.
Däremot har du helt rätt i att inga CarPlay navigationsinstruktioner visas i vare sig kluster eller headup.

Nu vet jag iofs inte om Apple faktiskt delar med sig av navigationsinstruktionerna via CarPlay-interfacet (på samma sätt som de verkar göra med mediainformation), men rent teoretiskt så vore det i alla fall möjligt att få med CarPlay-instruktioner i både kluster och headup om Volvo bara ville.
av beachman
#1349035
Hypoxia skrev:För mig visas i alla fall nuvarande låt i instrumentklustret när jag använder Spotify och kör CarPlay via kabel, så är inte fallet när jag kör trådlöst via adaptern utan då är klustret helt svart.
Däremot har du helt rätt i att inga CarPlay navigationsinstruktioner visas i vare sig kluster eller headup.

Nu vet jag iofs inte om Apple faktiskt delar med sig av navigationsinstruktionerna via CarPlay-interfacet (på samma sätt som de verkar göra med mediainformation), men rent teoretiskt så vore det i alla fall möjligt att få med CarPlay-instruktioner i både kluster och headup om Volvo bara ville.
Det är Volvo som måste få tummen ur, Carplay har stör för detta. Men jag gissar att Volvo fokuserar helt och hållet på det nya Androidbaserade Sensus som först kommer till Polestar 2 och XC40 P8.
Vi får väl drömma så länge att Volvo släpper Android-Sensus till våra "gamla" SPA-bilar också :P

Advances in CarPlay Systems
CarPlay is a smarter, safer way to use your iPhone in the car. Learn how to update your vehicle system to take advantage of new features in iOS 13. Add support for dynamically changing screen sizes, second screens such as instrument clusters, and even irregularly shaped displays. Learn how to support "Hey Siri" for hands-free voice activation.

https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2019/252/
av Hypoxia
#1349190
Stiligt! Har inte sett denna tidigare.
Om det stämmer som videon säger att klusterstöd introducerades först i iOS 13 så har ju åtminstone Volvos utvecklare uppdaterat jämfört med åtminstone när min bil var ny. Även om klustret bara visar vilken låt som spelas (och bara när jag har trådad anslutning) så finns ändå infon där.

För egen del (om jag får välja) så skulle jag 99 dagar av hundra hellre välja stöd för dynamic screen size (dvs uppspelning i hela centrumdisplayen istället för som nu bara den nedre delen) jämfört med att få navigationsdata i kluster och headup. Om man slipper välja vore ju ännu bättre :)

Hur som helst är jag rädd för att du har rätt:
Volvo fokuserar inte på våra gamla kärror utan helt på nya systemet. En liten del av mig hoppas däremot intensivt att jag har fel...
av Hypoxia
#1351896
Nu har jag använt adaptern i några veckor och det känns som dags att komplettera med ytterligare intryck sedan min inledande post.

Jag är forfarande i stort väldigt nöjd. Det finns en del saker som inte fungerar alls eller fungerar "hyfsat", men jag är inte säker på vad som är orsakat av en dåligt implementerad adapter eller brister i Apples hantering av trådlös CarPlay. Det jag vet är att saker som funkar klockrent när man är kopplad via kabel inte fungerar alls eller är buggigt när jag kör via adaptern.

En fråga till er som idag händelsevis kör trådlös CarPlay i en bil som supportar det från fabriken:
Upplever ni att det fungerar fläckfritt?

Ljudkvaliteten vid telefonsamtal är markant sämre än både Bluetooth och trådad CarPlay. Jag på min sida märker ingenting, men de jag pratar med upplever ett sämre ljud. Har testat flera gånger med att hoppa fram och tillbaka mellan trådat/trådlöst och varje gång är det samma beteende. Det har alltså inget med en "dålig telefonlina" att göra.
Det är fortfarande bättre än i del del tidigare bilar jag haft (där fabriksmonterad handsfree i praktiken var oanvändbart), men ändå värt att vara medveten om så man pratar extra högt och tydligt.

Om jag pratar i telefon tappar ofta Spotify bort sig, har fortfarande inte lyckats lura ut om det är någon skillnad i fel om man svarar på samtal, ringer upp via Siri eller ringer upp via Telefon-appen. Felet yttrar sig antingen genom att inte starta musiken igen efter samtalet (då räcker det att trycka Play för att spela vidare) eller i andra fall genom att den valda spellistan tappas bort och man måste välja musik från början igen. Ibland fungerar det däremot som förväntat, dvs det är ett intermittent fel.

Oftast när man hoppar in&ut ur bilen upprepade gånger utan att stänga av och starta om motorn emellan så fungerar det fantastiskt bra med återuppkoppling så fort man är tillbaka. Om man jämför med Bluetooth som inte klarar av att hantera detta alls så är det en enorm förbättring. Vid ett enstaka tillfälle så lyckades jag däremot inte få tillbaka bilden när jag klev in i bilen igen, bara ljudet.

Supporten från Eftermontering är helt obefintlig, har fortfarande inte fått något svar på min fråga som jag ställde för flera veckor sedan. Iofs har jag varken påmint eller försökt ringa, men det är ändå sämre än vad jag förväntar mig.

Totalt sett är jag fortfarande riktigt nöjd och det är lätt värt 2000:- i mina ögon. CarPlay integrerar telefonen i bilen så otroligt mycket bättre än vad anslutning via Bluetooth gör, åtminstone i min Volvo.
av beachman
#1351980
Hypoxia skrev: tis 03 dec 2019, 22:03
En fråga till er som idag händelsevis kör trådlös CarPlay i en bil som supportar det från fabriken:
Upplever ni att det fungerar fläckfritt?
Tack för bra sammanfattning!

Tips ställ frågan på Swedroid så kanske du har större chans att få napp på icke Volvofanatiker😆
https://swedroid.se/forum/forums/android-auto.376/

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]