Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346883
Yaniz skrev:Det som genererar mest pengar och utgör lönsamhet är servicebesöken. Tro det eller ej, men det finns folk som lämnar in 10-15 år gamla bilar för service på respektive märkesverkstad. Hur mycket har man kunnat mjölka sådana ägare? Ja, inte är det kaffepengar det handlar om.
För ett par månader sedan köpte jag en V70 -06 som i juni var inne för reparation och service på Volvo, kvittot visar 18.500 SEK. Bilen köptes för 19.000 och då ingick det en uppsättning Hakkapeliitta 9.
av Kryss70
#1348485

Det som genererar mest pengar och utgör lönsamhet är servicebesöken. Tro det eller ej, men det finns folk som lämnar in 10-15 år gamla bilar för service på respektive märkesverkstad. Hur mycket har man kunnat mjölka sådana ägare? Ja, inte är det kaffepengar det handlar om.
Problemet är väl tvådelat egentligen
Nr 1: märkesverkstäderna är så dyra att 10-15 år gamla bilar hamnar i "i helvete heller"-träsket
Nr 2: har egentligen inte råd att äga bilen och skulle jag ha det så lägger jag pengar på annat först

Och så är bilen nästintill slut i förtid utan egentlig anledning pga obefintlig budget i förhållande till bil och/eller ingen kunskap om hur man budgeterar för bilägande, vilket alltid är dyrt oavsett hur man räknar

För att svara på frågan så tar Automobil Kristianstad 2500:- för att byta klossar fram + uppsmörjning
#1348684
Tompan60 skrev:Jag kontaktade Volvo och dom mailade ett schema som kommer funka till den blir skrotad. Alla punkter som bör göras i olika miltal. PDF fil. går inte att lägga in här. Synd.

Hej. Får man fråga om Du kan skicka den till mig via ,typ, PM? Vore ju skitbra om man hade ett sådant schema.
#1348825
Jag bytte mina bakre skivor igår, i samband med att jag lade på vinterdäcken. Inga problem. Det enda som satt lite hårt var skruvarna till okhållaren på vänster sida.
Oljebyte på min bil kräver lyft och två personer, så antingen får jag lämna bilen till verkstaden, som är på granntomten där jag jobbar, eller åka iväg till lämplig plats, där jag hittar en lyft och en medarbetare. Oftast blir det verkstaden.
Tidigare bilar gick bra att byta på bara med att köra upp dem på en ramp, så då blev det oftare så.
#1349186
Erik Å skrev:
apersson850 skrev: mån 18 nov 2019, 14:56 ..Oljebyte på min bil kräver lyft och två personer..
Två personer? :-o Får man fråga varför.
Inte för att jag har tänkt köpa någon mer Volvo men jag blir nyfiken :-)
Jag blev också nyfiken?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1349230
Då jag använder min XC70 som man kan göra ibland, dvs vid sidan om asfalten, har jag investerat i den riktiga skyddsplåten under motor och växellåda. Inte plastsjoket som sitter där från början, utan en i hyfsat tjock härdad aluminium. Samma sort som sitter under alla polisbilarna. Den plåten sitter skruvad i motorns hjälpram, som förses med ditpressade muttrar för att få fästpunkter. Mellan plåt och inpressmutter sitter det distanser. Dessa ligger dock löst, så för att få dit skruvarna krävs i praktiken att en person håller upp plåten, medan den andre passar in distansen och stoppar i skruven. Man kan försöka fästa distanserna i plåten med butyl, även kallad apskit på verkstäderna, men efter ett tag så är de lösa i alla fall.

Så för att göra det här på ett effektivt sätt behöver man vara två personer, och då de behöver få plats under bilen behöver man en lyft. Det går säkert att utföra genom att ensam ligga under bilen också, men det finns ju roligare sätt att bli vansinnig på.
#1482720
Fyller på med en fråga till här. Det börjar bli dags att beställa bromsskivor och belägg bak till kärran, en XC60 2014 181hk FWD

Kan jag iskallt räkna med att det är
Skivor: 302mm https://www.trodo.se/bromsskiva-ate-24-0122-0261-1
Belägg: bredd 106mm, höjd 48,7mm https://www.trodo.se/bromsbelaggssats-s ... 460-2736-2

Det är dessa både Trodo och Autodoc föreslår och det är 17" på vinterdäcken nu så det kan knappast vara några andra tänket jag. Självklart skulle man mätt när man bytte till vinterhjul men missade det :)
#1482738
Micce1980 skrev: sön 09 jan 2022, 18:48 Fyller på med en fråga till här. Det börjar bli dags att beställa bromsskivor och belägg bak till kärran, en XC60 2014 181hk FWD

Kan jag iskallt räkna med att det är
Skivor: 302mm https://www.trodo.se/bromsskiva-ate-24-0122-0261-1
Belägg: bredd 106mm, höjd 48,7mm https://www.trodo.se/bromsbelaggssats-s ... 460-2736-2

Det är dessa både Trodo och Autodoc föreslår och det är 17" på vinterdäcken nu så det kan knappast vara några andra tänket jag. Självklart skulle man mätt när man bytte till vinterhjul men missade det :)
https://www.trodo.se/original-bildelska ... Ay8J-agTkz detta är ur OE katalogen ur trodo och det ser ut som du har rätt. både fram & bak är 17"
#1482743
@UnleashFusion, Snyggt, där hade de ju länkat till skruvarna till bromsskivas samt bromsoksbygeln med, tänkte att man skulle byta de med. Stort tack :-D

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen