I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#1348939
Jag är nyfiken på om någon här har konverterat till E 85 och i så fall hur mycket är det som måste bytas ut alternativt ändras på något sätt. Har inte hittat några färdiga satser så har därför inte en aaaning om kostnadsbilden. Ytterligare tankar är vad säger Bilprovningen? Omregistrering? Helbilsgodkännandet ryker väl? Nyfiken på vad våra politiker just nu planerar förstås. Men det kanske tar något år innan tummen är ur? Vill inte göra någon egen Åsa Nisse lösning med problem med myndigheter osv. Någon som har erfarenhet i detta.
av Rådlös
#1348962
Wissel: Det finns i princip fyra metoder att konvertera en bensinmotor till E85.
Den första är att sätta i en extra bränsletrycksregulator. Med den stryper man returledningen lite så att det kommer mer bränsle ur spridarna. För det är det som det handlar om. Man behöver mer bränsle till en given mängd luft så att det blir Lambda 1.
Nästa metod är att sätta i större spridare som flödar mer. Det blir samma resultat. En regulator kanske kostar mellan 500 och 1000 kr. Jag är lite osäker. Större spridare kan vara lite vanskligare för man får ofta hålla till godo med begagnade. Och det är ju lite som lotteri på den marknaden. Nya kostar i alla fall flera tusen kr.
Dom här två har ett par klara nackdelar. Dom har ingen köldstartfunktion och om man av någon anledning tvingas tanka bensin någon gång, så är det en del jobb med att ställa om motorn. Och det måste man ju i så fall göra innan man kan köra från tankstationen.
Dom två andra metoderna är lite mera användarvänliga. Det är som exempel nr 3 att sätta i en elektronisk dosa som förlänger den tiden som spridaren står öppen. Det handlar ju som man förstår om mikrosekunder men elektroniken klarar sådant. Det har funnits ett fyrtiotal olika modeller att köpa på den svenska och internationella marknaden. Och dom kan kosta från någon tusenlapp och uppåt till kanske 4 - 5 tusen. Det beror mycket på vad man vill ha. Eftersom det är elektronik så går det att styra en hel del funktioner. T.ex en enkel strömomkastare för att växla mellan 100% E85 och någonstans mitt emellan ner till ren bensin om man skulle hamna i exemplet ovan där man tvingas tanka bensin. Några modeller kan använda signalen från Lambdasonden för att finjusteras. Ofta kan man nå en omkopplare inifrån förarplatsen. Dom här elektroniska dosorna är ofta mycket lätta att koppla in på befintliga kontakter. Det finns filmer på YouTube där både barn och blondiner gör den inkopplingen. Och det fungerar som utlovat.
Det finns flera sådana här dosor som är tillverkade i Sydostasien och säljs på postorder. Om du är intresserad av någon sådan så kolla upp noga att den har en köldstartfunktion. Det är ingen självklarhet på produkter som är tillverkade i länder som ligger rakt på ekvatorn. Många har den funktionen, men inte alla.
Den fjärde och ultimata metoden är att mappa om styrdatorn. Det är också det dyraste och kan kosta uppåt 10 000 kr. Detta gör man vanligtvis om man vill omregistrera bilen till en miljöbil och dra nytta av dom eventuella fördelarna. Men det är rätt mycket byråkrati och pappersexercis med intyg och tester etc. etc. Några firmor, bl.a BSR, gör det inte på bilar där utsläppsgarantin har gått ut. Så till dom 10 tusen kr tillkommer det säkert mera tusenlappar.
Men om du inte gör anspråk på att ha en registrerad miljöbil så bryr sig Bilprovningen inte om vilket bränsle du kör på. Skulle din bil inte klara gränserna för utsläppen får du ju bakläxa på det. Och det ligger i ditt intresse att "fixa det" på ena eller andra sättet. Hur bryr sig inte Bilprovningen om. Dom är nöjda om utsläppen ligger inom godkända värden. Och du behöver inte tala om för någon att du kör på E85, om du gör det vid besiktningen.
Om du är upplagd för lite enklare experiment så kan du blandtanka din bil för att ta reda på hur hög procent etanol din bil klarar utan problem. Om du kör tanken nästan så tom som du vågar utan att riskera att bli stående någonstans, så kan du göra så här: Börja med att fylla i förslagsvis 15 liter E85. Sedan fyller du upp tanken med resten bensin. Nästa gång du tankar så börjar du med 20 liter E85 och därpå resten bensin. Och du fortsätter så varje gång med en ökning på 5 liter E85 varje gång jämfört med tidigare tankning. Och naturligtvis, du skriver upp hur mycket du tankar av dom båda sorterna. Detta är viktigt om du skulle upptäcka att bilen kanske inte går så bra som du upplevde innan, i förra tankningen. Bilen kanske inte svarar på gaspådrag eller du får gnugga några varv extra på startmotorn eller något annat som du upplever som ovanligt. t.ex köldstartsvårigheter. Om det inträffar så är det ofarligt (om du inte åtgärdar det på en längre tid) Att åtgärda är inte svårt. Du kollar i din tank-och körjournal vilken etanolprocent du har för tillfället. Sedan häller du i 5 liter bensin i den aktuella blandningen. Då kommer du ner i den blandningen där bilen gick bra senast. Och du vet samtidigt var brytpunkten ligger. Det kan inträffa att du kanske inte har upplevt någon brytpunkt. Då är du bara att gratulera. Då klarar din bil 100% E85 och du behöver inte konvertera den. Det finns sådana exempel även på det här forumet.
Ett annat forum där man kan debattera och ställa frågor om detta är: www.etanol.nu Där finns det mycket kunskap.
Användarvisningsbild
av wissel
#1348979
Tack för dina råd o tips Rådlös. Skall kanske börja försiktigt med blandtankning tror jag.
Tankar på INGO så kanske måste börja där o kolla hur mycket etanol dom har i sin soppa.
Lite märkligt att inte flera Volvoägare har experimenterat i detta, skall kolla på etanolhemsidan om jag hittar några som provat
Ha de gott.
av Rådlös
#1349172
Som jag har uppfattat det, så har all bensin som säljs som bilbränsle 5% etanolinblandning i Sverige. Det har varit på gång tre - fyra gånger att höja till 10% men det har alltid röstats bort i sista stund med olika argument.
Men i bl.a Frankrike, Tyskland och Finland har dom 10%. Och det fungerar där.

Om man vill kan man lätt kolla dom olika bränslebolagen produktdatablad om etanolhalt. Dom finns på internet.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]