Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pidde240
#1348850
Hej
Har en v70 -07a som rullat 28000 mil och jag har bytt drivaxlarna och hjullager på båda sidor men ändå hörs det som att ett hjullager är kasst och problemet var åxo så innan bytet av hjullager, ljudet hörs oavsett vilken hastighet jag håller,det hörs mest från vänster sida så jag misstänker att det kan vara difflagerna eller diffen som låter som ett kasst hjullager.

någon med erfarenhet om detta

/Pidde
Användarvisningsbild
av Någonting
#1348852
Har du kollat så att du inte har en anliggande broms?

Lättaste sättet är att känna om någon/flera av fälgarna är varma efter att du har kört i hög fart ett litet tag.
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1348856
Nej dom blir inte varma inte mer än vid normal broms, kände på fälgarna och hjullager navet efter 4 mils körning och kändes ej varma låter som ett kasst hjullager men båda är nya, ska tillaga att det låter mest från vänster sida
av MickeM
#1348974
Och det är inte ett däck som låter?
Slitna kan få skumma ljud.
Dubbdäck speciellt.

M56 är väldigt skottsäkra.
Men omöjligt är det inte.
Oljan borde avslöja.

Växellådsoljud påverkas ALLTID av ändrad belastning.
Dra, frirulla, motorbroms.
Åtminstone ändra karaktär.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1348978
Inte ohörd med lagerljud i M56, har bytt några lådor själv med liknande symptom, senast en V70 170hk vid 29000 mil, och en S60 179hk vid 24000mil.

Inte mycket skillnad på oljudet vid olik belastning, på dom dåliga lådorna.
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1349003
Det är samma fenomen när jag har sommardäcken på, bytte olja i växellådan för drygt en månad sen och oljan såg i mitt tycke bra ut, eftersom jag har bytt ut drivaxlar och hjullager mot nytt så det va därför jag började misstänka växellådans diff lager, sambon har kört runt med bilen och jag har suttit på alla möjliga ställen i bilen :-) och vi båda säger vänster fram, oljudet börjar att höras runt 40kmh och sen ökar det i samma takt med hastigheten

Blev du av med lagerljudet när du bytte växellådan
Senast redigerad av 1 Pidde240, redigerad totalt 0 gånger.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]