av HenrikJohansson - mån 18 nov 2019, 18:15
- mån 18 nov 2019, 18:15
#1348885
Hej allihopa! Ny medlem här :)
Bytte nyligen främre stötdämpare på min bil, även krängningshämmare på båda sidor och hjullager vä fram.
Fick dock nya problem när jag testkörde den efteråt. Först så är ratten snedställd, när bilen kör rakt fram är ratten vriden ~30˚ åt vänster.
Även när jag körde den i lite högre hastighet (ca 70 km/h) så gjorde den plötsliga ryckningar åt höger med ett visst klankande ljud när det skedde, som jag tror kommer från höger hjulhus.
Styrningen kändes också väldigt instabil och svårt att behålla bilen rak i högre hastighet.
När jag och familjen bytte delarna skruvade vi bara på de igen, så vi har inte dubbelkollat hur hjulinställningarna blev efteråt. Ska göra det de kommande veckorna men försöker ta reda på att allt mekaniskt är riktigt ändå.
Lite saker som kan ha påverkat:
- De nya stötdämparna är lite längre, ögonmåttet säger Max 5cm. Detta påverkar väl hjulinställningen men på vilket sätt?
- Brorsan tyckte det såg ut som att däcken fått positiv Camber efter bytet.
- När vi bytte höger dämpare föll hjulnavet ut så drivaxeln låste sig och vi kunde inte vinkla upp den igen. Tog ut framaxeln och fick sedan ihop allt igen. [Bra lärdom]
- På vänster hjul lossade vi länkarmen, kulleden fick sitta kvar i länkarmen, och sedan skruvade på den igen.
- Eftersom jag ska byta styrlederna också så försökte jag lösgöra inre och yttre, men kom ingen vart (muttern fastrostad), kan dock ha vridit HELA styrleden något varv men det borde väl inte påverka?
Ska köra en testrunda snart igen för att bättre dokumentera körupplevelsen. Var mest skärrad i söndagskväll när det kändes som att man inte riktigt hade full kontroll på bilen i 70 km/h. Och trött efter en hel helg med meckande.
Har någon input eller gissning på vad som kan ha hänt?
Lite Specs:
V70XC -01, 2,4T
Automat
Stötdämpare var färdiga paket som enligt hemsidan ska funka på båda sidor.
Bytte nyligen främre stötdämpare på min bil, även krängningshämmare på båda sidor och hjullager vä fram.
Fick dock nya problem när jag testkörde den efteråt. Först så är ratten snedställd, när bilen kör rakt fram är ratten vriden ~30˚ åt vänster.
Även när jag körde den i lite högre hastighet (ca 70 km/h) så gjorde den plötsliga ryckningar åt höger med ett visst klankande ljud när det skedde, som jag tror kommer från höger hjulhus.
Styrningen kändes också väldigt instabil och svårt att behålla bilen rak i högre hastighet.
När jag och familjen bytte delarna skruvade vi bara på de igen, så vi har inte dubbelkollat hur hjulinställningarna blev efteråt. Ska göra det de kommande veckorna men försöker ta reda på att allt mekaniskt är riktigt ändå.
Lite saker som kan ha påverkat:
- De nya stötdämparna är lite längre, ögonmåttet säger Max 5cm. Detta påverkar väl hjulinställningen men på vilket sätt?
- Brorsan tyckte det såg ut som att däcken fått positiv Camber efter bytet.
- När vi bytte höger dämpare föll hjulnavet ut så drivaxeln låste sig och vi kunde inte vinkla upp den igen. Tog ut framaxeln och fick sedan ihop allt igen. [Bra lärdom]
- På vänster hjul lossade vi länkarmen, kulleden fick sitta kvar i länkarmen, och sedan skruvade på den igen.
- Eftersom jag ska byta styrlederna också så försökte jag lösgöra inre och yttre, men kom ingen vart (muttern fastrostad), kan dock ha vridit HELA styrleden något varv men det borde väl inte påverka?
Ska köra en testrunda snart igen för att bättre dokumentera körupplevelsen. Var mest skärrad i söndagskväll när det kändes som att man inte riktigt hade full kontroll på bilen i 70 km/h. Och trött efter en hel helg med meckande.
Har någon input eller gissning på vad som kan ha hänt?
Lite Specs:
V70XC -01, 2,4T
Automat
Stötdämpare var färdiga paket som enligt hemsidan ska funka på båda sidor.
Senast redigerad av 1 HenrikJohansson, redigerad totalt 0 gånger.
Kör en V70 XC -01 2.4T AUT. Den renoveras i samma takt som jag lär mig om bilar
F. Stötdämpare - Bytta.
F. Stabilisatorstag - Bytta.
I. o Y. Styrleder - Fastrostade - Gett upp.
Bromssystem/ABS - Löst
Tutan - Bytt.
Gnissel framvagn - Löst(bromssköld).
Torkare bak - Felsök.
AC - Felsök.
Vibrationer - Felsök.
F. Stötdämpare - Bytta.
F. Stabilisatorstag - Bytta.
I. o Y. Styrleder - Fastrostade - Gett upp.
Bromssystem/ABS - Löst
Tutan - Bytt.
Gnissel framvagn - Löst(bromssköld).
Torkare bak - Felsök.
AC - Felsök.
Vibrationer - Felsök.