Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1348968
Låter som om min dieselvärmare brummar igång men lägger av lika snabbt. Och jag får upp meddelande om att det är problem att starta värmaren. Spelar ingen roll om jag försöker fjärrstarta med Volvo on Call eller direkt i bilen. V90 CC My19. Har aldrig funkat sedan leverans. Någon som känner igen sig? Som tur är har jag även en gamal hederlig motorvärmare indragen med. Så jag har EL-bil jag med ;-)
av Lockis
#1348969
Finns vissa kriterier som måste uppfyllas. Minst 20% bränsle, 15 grader eller kallare t.ex, skulle allt vara uppfyllt hade jag nog kontaktat pst för åtgärd.
av AndS
#1348989
Låter ju som den inte tänder, dvs bränslepumpen startar men den tänder inte.
Men orsaken dyker upp som meddelande i displayen, t,ex, bränslenivå för låg, laddningsnivå för låg, service erfordras, etc, så börja kolla vad du får upp.
Låter som service besök.
av V70_2005
#1348999
Den sitter en sensor som ser om det brinner, gör det inte det försöker den tända några gånger till och stänger sen av så det inte blir för mycket diesel i den. Om det inte har funkat sen bilen var ny är det ju något fel som går på garantin. Men om bilen är begagnad (utan all garanti) kan det vara sensorns som är igensotad dvs det brinner men den ser det inte och stänger ner eller något annat... Kanske kan gå på någon försäkring?

Vet inte hur det ser ut på Volvo men man borde kunna plocka ut den och kolla hur den ser ut (gäller inte om bilen är ny då) problemet är att den är ansluten till bilens kylvatten så man måste brygga röret under tiden man felsöker så bilen går att använda. Dessutom antar jag att kylvätskan kanske delvis eller helt måste bytas.
av refbob
#1349887
Låter som att det är en pump som ska bytas. Fortsättning följer på måndag.
av johanare
#1477542
Hej,
Jag hade samma problem förra vintern. Felet var så dumt att jag blev förbannad :(
För mig räckte det att köra in i verkstaden.
Slask, snö och vatten hade korkat igen det lilla "avgasröret" till dieselvärmaren. Det mynnar tydligen ut i hjulhuset. Tror det var höger fram
Så när jag körde in i verkstaden och den fick stå där en stund tinade isproppen och problemet var borta.

Så vidare till i år. Samma fel igen. Har aldrig bilen inne i värmen annars men idag kör jag ner i stadens varma p-hus och hoppas kunna lösa problemet
av BiggBifuel
#1486098
Hej! Har fått felkoder på dieselvärmaren som syns i Vida hos ÅF Volvo, i vida står följande och det står också som "Det som kommer upp är långvariga fel":
-Vattenpump hjälpvärme (CCM-B12A614), generellt elektriskt fel, kortslutning till jord eller öppen krets.
-Vattenpump hjälpvärme (CCM-B12A617), Mekanisk fel, fastnat,

Fråga om det inte skall åtgärdas på garantin jag har men tydligen så genererar Volvo bilarna många fel och det var inte något allvarligt. Blir lite fundersam då det är mekanisk fel och elfel. Erfarenheter och ideér vad et kan vara för fel. Bild på dieselvärmare
https://laga.se/visa-produkt?part=AL-54637207
https://laga.se/visa-produkt?part=AL-44612021

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]