Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1345233
Hej alla kunniga xc-60 ägare,
Jag har en XC60 -09 som har gått ca 16500 mil utan några stora problem.
I söndags när jag efter att ha kört bilen ca 10 mil ,stannat och sedan startat om och backat en liten bit, dyker upp felmeddelandet att AWD var ur funktion och service erfordrades. Det var inga mekaniska ljud som skulle indikerar något fel på vinkelväxeln eller kopplingshylsan till drivningen.

Innan dess hade jag direkt startat parkeringsvärmaren för första gången sedan i vintras och den gick igång utan problem.
Några timmar senare när jag skulle starta om den, kom felmeddelandet upp att den var avstängd och service erfordras. Jag har kopplat ifrån batteriet utan något resultat.
2 stora problem samma dag... och jag har fått tid om 2 veckor för felsökning.
Betr, AWD:
Idag när jag startade så var detta felmeddelande borta men inte i går eller tidigare och jag gissar att nu fungerar den igen eller inte?
Jag råkade ut för samma felmeddelande för 2 år (och för 3500 mil) sedan efter en hårdhänt behandling hos bilbesiktningen vid bromsprovet. Då var bilen inne på kontroll hos Volvoverkstaden och inga byten av komponenter gjordes utan endast nollning av koder tror jag och därefter har det fungerat till i söndags.
Vad tror ni det kan vara för fel,,, min känsla är att det är något glapp eller liknande i elförsörjningen. Någon som har haft liknande problem och i så fall hur har det blivit löst.
Betr, värmaren
Någon som har erfarenhet av vad det kan vara för fel och gärna om ni har idéer om hur man kan fixa den på en rimligt ekonomiskt sätt.
Jag gissar att båda dessa felmeddelanden kan leda till förslag att byta komponenter och det ger mej en känsla av mycket kostbara reparationer när det kanske enbart är fel i elförsörjningen.
MVH
Ulf
#1347841
Hej
Nu har det gått ca 14 dagar sedan felmeddelandet om att fyrhjulsdriften behöver service försvann och jag gissar att den fungerar igen.
Vad kan ett sådant fel som verkar bli reparerat av sej själv? Låter som något elfel eller korrosion i någon kontakt som sedan funkat igen,,eller vad säger ni?
Betr, dieselvärmaren så kvarstår tyvärr felet men jag skriver en separat tråd om det.
//Ulf
#1348006
Jag har varit på volvoverkstaden idag och de hittade ingen kvarliggande felkod men det hade varit något om spänningsfall tidigare och det var väl det som orsakade att fyrhjulsdriften kopplades bort. Teknikerna trodde det kommit in lite fukt i kretskortet som orsakat spänningsfallet och den fukten hade torkat,
Hur som helst beställde jag oljebyte och rengöring av haldexkopplingen som kommer att genomföras i em för att förhoppningsvis undvika några mekaniska fel framöver och att oljepumpen kanske går lättare och håller längre med mindre spänningsfall när den är igång. Önsketänkande kanske ??
//Ulf
#1348819
Hej igen
När jag lämnade in bilen för det planerade oljebyte i Haldexkopplingen, fick jag rekommendationen av teknikern, efter samråd med en expert på verkstaden, att inte genomföra det. Det var ett större arbete på den här gamla versionen av Haldex som krävde nedtagning av hela enheten och det är många packningar som skulle kunna börja läcka, mm, Deras rekommendation var att inte göra detta arbete på en enhet som inte läckt någon olja och där felkoderna hade försvunnit. Jag var tacksam för det meddelandet och bra många tusenlappar sparade för denna gång åtminstone.
/Ulf
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]