Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1344930
Hej allihopa!

Min V40 fas 2 med automatisk klimator har börjat krångla. När jag har allt på auto-läge, AC'n påslagen och temperaturen på 22 grader (gör det även vid andra temperaturer) så kan fläkten först gå som vanligt, sedan slå av sig själv, stänga av AC'n, och sen efter någon sekund komma igång igen av sig själv, slå på AC'n och köra i några sekunder. Detta repeterar sig sedan på obestämd tid tills den lugnar ned sig och den beter sig "som vanligt"

Väldigt luddig förklaring. Men har ni någon aning om vad som kan tänkas ha gått sönder?
När bilen är nystartad så kan det höras en del bubblande och hostande från instrumentbrädan vid passagerarsidan. Detta slutar när bilen varit igång i ca en minut. AC'n har också gett bra kyla hela sommaren.
#1346976
S6024t skrev:stänger du av ac:en ,eller stängs den av ,av sig självt? går den på o av hela tiden så har du för lite gas i systemet, däremot,stänger den av sig och du får starta om den efter en stund så behövs nog komperssorn shimsas om....
Den stänger av sig själv och sedan slår på sig själv igen tillsammans med fläkten. Har också funderat på för lite gas i systemet då kylan som kommer ur inte är iskall riktigt. Men det måste innebära att jag har en läcka i systemet eller? Mig veterligen har AC-systemet inte rörts sedan bilen byggdes -00.

Förklarar dock inte riktigt problemet med att fläkten också går av och på. Eller?
#1347026
Det finns ju någon typ av transistor som styr ac/fläkt som sitter under handskfacket hade ett liknande fel på en V40 -98 som jag hade för ett par år sedan då betädde sig felet ungefär som du beskriver bytte den och felet försvann, dom hade den hemma på hyllan hos Volvo då det tydligen var ett mycket vanligt fel. Lite trångt att byta men absolut inte svårt. Det finns nog en guide här på sidan om du söker lite.
#1347180
vetten skrev:Det finns ju någon typ av transistor som styr ac/fläkt som sitter under handskfacket hade ett liknande fel på en V40 -98 som jag hade för ett par år sedan då betädde sig felet ungefär som du beskriver bytte den och felet försvann, dom hade den hemma på hyllan hos Volvo då det tydligen var ett mycket vanligt fel. Lite trångt att byta men absolut inte svårt. Det finns nog en guide här på sidan om du söker lite.
vetten skrev:Hittade den här:

www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40
Bra hittat! Låter exakt som problemet faktiskt. Min förra bil hade bara ett enkelt fläktmotstånd så när den blev dålig så kunde bara fläkten köras på högsta läget det var därför jag inte tänkte på att det kunde vara liknande här.

Jag provar att byta så får vi se om det blir bättre. Stort tack! :-D

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]