Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Braweheart
#1340033
Var iväg igår kväll och gjorde en snabb motortvätt på bilen inför besiktningen idag.

Bild

Sen till resultatet ifrån dagen..

Bild

Länkarmarna är nu beställda på Mekster.se får se om dem är som dem skall..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1340035
Braweheart skrev:Tycker de med graderna låter konstigt ja att de skall ligga så högt..
Det är inte ett dugg konstigt. Systemet är under tryck, vilket gör att kokpunkten stiger, i ett friskt system kokar det inte fören vid 125-130c(vilket är varför det är absolut livsfarligt att öppna kärlet när motorn/vätskan är varm, då den blir att koka direkt trycket släpper). Så gott som alla lite äldre bilar har sin drifttemperatur en bit över 100c, det är inte fören på dom senaste 10-15åren som drifttempen sjunkigt och motorerna går betydligt svalare(vilket också är varför dom flesta nyare motorer vill ha -30 olja, vilket skulle vara snudd på katastrof i dessa om det användes en längre tid). Men även nya bilar använder trycksatta system,
Dessa gamla vitblockare är ena riktigt varma spisar, i många fall varmare än gamla rödblockare t om. Kylningen är dock väl genomtänkt och gör sitt jobb precis som det är tänkt, och med tanke på hur långt motorerna kan gå i alla möjliga klimat så är det ju rätt uppenbart att det fungerar även i praktiken ;)

Att nålen inte rör sig ett dugg mellan en så pass stor skala är också rätt enkelt förklarat... För att folk inte ska få panik, helt enkelt. Det är fullt normalt att tempen varierar rätt frekvent mellan dessa grader, och skulle då nålen röra sig så skulle dom flesta svenson bli hysteriska och tro att det är fel på bilen :) Skulle mätaren röra på sig i det området skulle du få olika värden(på mätaren) beroende på utetemperatur, hastighet, osv osv. Vilket är totalt meningslös information för den vanlige föraren. "kl 3" betyder helt enkelt bara att tempen är "normal", oavsett vad den faktiska vattentemperaturen är.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1340040
Lucif3r skrev:
Braweheart skrev:Tycker de med graderna låter konstigt ja att de skall ligga så högt..
Det är inte ett dugg konstigt. Systemet är under tryck, vilket gör att kokpunkten stiger, i ett friskt system kokar det inte fören vid 125-130c(vilket är varför det är absolut livsfarligt att öppna kärlet när motorn/vätskan är varm, då den blir att koka direkt trycket släpper). Så gott som alla lite äldre bilar har sin drifttemperatur en bit över 100c, det är inte fören på dom senaste 10-15åren som drifttempen sjunkigt och motorerna går betydligt svalare(vilket också är varför dom flesta nyare motorer vill ha -30 olja, vilket skulle vara snudd på katastrof i dessa om det användes en längre tid). Men även nya bilar använder trycksatta system,
Dessa gamla vitblockare är ena riktigt varma spisar, i många fall varmare än gamla rödblockare t om. Kylningen är dock väl genomtänkt och gör sitt jobb precis som det är tänkt, och med tanke på hur långt motorerna kan gå i alla möjliga klimat så är det ju rätt uppenbart att det fungerar även i praktiken ;)

Att nålen inte rör sig ett dugg mellan en så pass stor skala är också rätt enkelt förklarat... För att folk inte ska få panik, helt enkelt. Det är fullt normalt att tempen varierar rätt frekvent mellan dessa grader, och skulle då nålen röra sig så skulle dom flesta svenson bli hysteriska och tro att det är fel på bilen :) Skulle mätaren röra på sig i det området skulle du få olika värden(på mätaren) beroende på utetemperatur, hastighet, osv osv. Vilket är totalt meningslös information för den vanlige föraren. "kl 3" betyder helt enkelt bara att tempen är "normal", oavsett vad den faktiska vattentemperaturen är.
Tack för denna genomgång, den var absolut nödvändig för en gammal 240 Nörd. För där hade de varit total katastrof med denna värmen.

Skall sköjla ur systemet till helgen och byter då givare o termostat iaf. De sitter en hel del skit med ifrån kanelvattnet som var i.

Och de förklara ju oxå varför mätaren inte visa när det koka sist, för de var bra rent eller ja kanelvatten i då..

Skickat från min H9436 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Braweheart
#1348800
Gjorde inget mer åt värmen där utan de funkar fint..
Däremot så bytte jag länkarmarna fram och satte fast batteriet. Och sen gick den igenom besiktingen utan problem..

Bilen såldes nu i helgen då jag är klar med Bussen igen.
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?