Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1346858
Nu fick jag googla för att ta reda på vad det där var för något. Måste vara något helt osedvanligt superduperbra produkt med den prislappen som dök upp.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1346862
Den är bra. Använt flera ggr och är ett måste, annars tar det inte lång tid innan det gyllene kommer krypande.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1347092
Jag brukar (när det är färdigsvetsat) spruta in "vanlig" rostskyddsfärg, spädd så den går att spruta med slang och munstycke för tunn tektyl. Sprutar på och i överallt där jag svetsat (typ inuti tröskellådor). Därefter tätar jag skarvarna typ Sikaflex 291 och sist stryker jag tektyl eller liknande, eller grundar och målar med färg . Invändigt har jag sedan -70-talet bara använt olja, ny eller begagnad motorolja eller senaste tiden (från omkring 2000) med linolja.
av volvorullar
#1348630
Tänkte sen efter även spruta in något lämpligt rostskydd.
Färgen ska användas mellan två plåtar som ska pluggsvetsas. Går det att svetsa direkt genom färgen på dessa 5mm punkter?
av Erik Å
#1348656
Hmm använde själv linolja tills jag läste att saltvatten är ett av de få lösningsmedel som tar bort intorkad linolja :-) Så numera får det bli (ny) mineralolja, spillolja innehåller otrevligheter som påskyndar korrosion och är onyttiga för miljö och hälsa. Mixar oljan med BT 36-2417 för att blandningen ska hänga kvar, 2/3 olja och 1/3 hålrumsvätska invändigt i balkar, och tvärtom på utvändiga ytor. Om det inte går att slipa rent och rostskydda med epoxy och underredsmassa eller lack vill säga :-)
av Rådlös
#1348701
Erik Å: Det är mycket möjligt att du har rätt om saltvatten och linolja: Men det rimmar dåligt tycker jag. Människorna har i flera tusen år byggt båtar av trä och färdats på havet. Linolja är ett "konserveringsmedel" för trä och tillsammans med trätjära det enda fungerande. "Swedish Tar" var ett starkt begrepp i träskeppens tidsålder.
Har du möjligen uppgiften tillgänglig i någon form?
Men jag håller med dig om att spillolja säkert är den mest olämpliga oljekvaliteten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1348717
Angående spillolja som rostskydd, gammal väl använd motorolja är bättre än ingen olja alls..... Men själv byter jag olja relativt ofta (betydligt oftare än dom flesta andra) och oljan håller nästan samma färg som när jag hällde i den (4 -600 mil) så det funkar. Spillolja för mig är är när vi på mitt första jobb (på -60-talet) samlade allt, gammal motorolja (mycket från dieselmotorer), avfettningsmedel/bensin från tvättbaljan, överbliven färg och tinner från lackeringen. Detta stod i ett förråd längst in (stod väl ett 30-tal fat där när jag slutade där-76). Firman startade 1959 och jag började där hösten 1967, praktik, 2 dagar i veckan i åttonde klass (8-årig folkskola). Jobbade alla lov och lediga dagar tills jag våren -70 fick legitimation som "leg.bilmek" :-D :-D

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom