Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348617
Hej!

Ska köpa en ny bil och funderar på att köpa en S60 T3 årsmodell 2016 med automatlåda, det är en Momentum. Inte riktigt säker på vad den klassen innehåller för extra saker. Är det någon som vet nåt om den här modellen, eller någon som har den kanske?

Ska ha den som vanlig bruksbil, inge buskörning eller lek på det viset. Är inte så insatt i Volvo men någon som vet hur kvalitén på dessa bilar är, på motorn och på automatlådan? Tanken är att ha bilen i alla fall 8+ år.

Mekonomen säger att motorkoden är B4154T4 vilket jag tror är Volvos egna motor. Aldrig haft en automatlåda men då jag bor väldigt centralt och ca 700 meter från mitt jobb så består mina körningar i 9/10 fall av landsväg och 15+ mil och då känner jag att skillnaden mellan automat och manuell blir nog väldigt minimal. Plus att automat kanske blir lite bekvämare.

Hur som helst, vad tror ni? Är det en bra bil, bra modell och bra kvalité? Kända problem/fel?

Edit; kan tillägga att bilen jag kikar på endast har gått 3000 mil så väldigt fräsch.
#1348646
Som jag förstår är den motorn på 1,5 liter och har därmed inte balansaxlar, det kan man välja att se som positivt. :)
#1348714
En mindre del som kan gå sönder är ju visserligen positivt. Ingen som vet om det finns nå kända problem med automatlådan? Är en AWTF-71SC.

I och med att det är en så pass ny bil så känns det ju ändå som att kvalitén överlag bör vara ganska bra, men är som sagt inte så insatt i Volvo men jag hoppas på att inte stöta på några större allvarligare problem inom det närmste framtiden ifall det blir att köpa den. Risken finns ju också att jag "övertänker" lite :D
#1348732
ulfnils skrev: sön 17 nov 2019, 21:48 En mindre del som kan gå sönder är ju visserligen positivt. Ingen som vet om det finns nå kända problem med automatlådan? Är en AWTF-71SC.

I och med att det är en så pass ny bil så känns det ju ändå som att kvalitén överlag bör vara ganska bra, men är som sagt inte så insatt i Volvo men jag hoppas på att inte stöta på några större allvarligare problem inom det närmste framtiden ifall det blir att köpa den. Risken finns ju också att jag "övertänker" lite :D
har inte hört något negativt angående 6-stegade växellådan :)

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]