Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xenon666
#1348408
Hej!

Jag har en Volvo V70 2.4d 2009, förra sommaren gick multiremmen av så den byttes med spännare och allt på verkstad.
Bilen har varit väldig trögstyrd vid parkeringar och låg varvtal (tomgång), ger du lite gasande så släpper det , inga problem att köra bilen för övrigt. Nu idag gick multiremmen av igen, remmen ser jättefin ut inga sprickor osv, vad kan vara orsaken till detta? Styrservopumpen? Vad tror ni gör att det inte är någon servoverkan?

//Tony
av Davidmattsson
#1348413
kollat så att insugsslangen/röret inte läcker? brukar ibland kunna bli glapp vid infästningen till insuget, det kan påverka tomgången vid kallstart. alternativt att tomgången blir högre vid arbetstemperatur.
av xenon666
#1348579
Nja alltså problemet är inget med tomgången, den går hur fint som helst men har ingen styrservo vid tomgång, jättetrög att styra och igår gick multiremmen av :/
av daekol
#1348685
Jag gissar på frihjulskopplingen på generatorn annars. Min rem gick av efter 2 månader, hade fått bytt min servopump och efter att ha kört från Göteborg ner till Falkenberg i somras så går remmen självklart av. :x Visade sig bero på frihjulskopplingen. Jag bytte hela generatorn istället för bara frihjulskopplingen, passade på att uppgradera till en 180Ah istället för 150Ah.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]