Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348210
Köpte en V70 2011 D5 (215HK)

Det var -23 grader ute en mårgon. Hade ägt bilen 2 veckor och ville se om den funka som den skulle.

Startade bilen kall och hade den på tomgång närmre 2 timmar. Gick ut med ca 30 minuters mellanrum och kållade över bilen. De visade sig att det aldrig kom någon värme inne i bilen. Tillslut när jag kom ut så gick kylarfläkten och ingen värme fortfarande inne i bilen. Gasade upp till 2000 varv och värmen började flöda direkt och bilen var uppvärmd på bara nån minut.

Efter detta test konstateras ju rätt så enkelt att parkeringsvärmaren inte går igång och att cirkulationen i motorn är nära på noll under tomgångskörning...

Nu i efterhand har jag fått börja fylla på ca 1 Liter kylarvätska per 100 mil. Då till min fråga.
Har även ett lätt tryck när korken till expantions kärlet öppnas. Inte alls något övertryck som indikerar på att topp packningen skulle vara risig. Men ett Pssht ljud. Och då minskad vätskemängd efter några mil.

-Kan topplockspackningen gått?
- varför cirkulerar inte vätskan på tomgång? (Ny vattenpump)
-varför går inte parkeringsvärmaren igång? Får inga felkoder på detta...
#1348278
- varför cirkulerar inte vätskan på tomgång? (Ny vattenpump)

I - 23°c har en diesel svårt att komma upp i arbetstemperatur, speciellt på tomgång. Är då termostaten trasig (vanligt fel på D5 motorer) så gissar jag att tempen aldrig kommer upp i ca 50°c eller vad det är för att bilen skall skicka luft via värmepaketet.

Att fläkten snurrar kan också vara pga trasig givare.

Ett litet pysljud har även jag i min 2.0d då jag öppnar locket till kärlet. Ett tryck i ett slutet system är inget konstigt.
#1348481
Att det går åt 1 liter kylarvätska per 100 mil visar ju att det läcker rejält nånstans, det är inte termostatens fel Om det inte läcker ut så det syns så läcker det ju innåt någonstans. Block, topp, egrkylare, värmepaket osv.

På en diesel finns inget gasspjäll, står du på tomgång så vräker motorn -23 gradig luft i full fart genom cylindrarna och det miligram diesel som förbräns vid tomgång gör inte att det blir speciellt varmt i cylindern.
#1348517
Min spontana reaktion är varför man ens låter en diesel stå på tomgång i 2tim när det är -23 grader ute utan anledning? Har haft bensinare hela mitt liv men det är väl vida känt att en modern diesel har svårt att komma upp i temp i kallgrader, definitivt på tomgång.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]