Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348412
Hej,

Skiftade till vinterhjul idag och upptäckte onormalt slitage på sommardäcken/ slitbanornas insidor. Slitaget kan närmast betecknas som vågigt med klackar dvs en klack är lägre än nästföljande som följs av en lägre än den nästföljande osv. Detta upprepas runt hela däckets insida med ca: 5-6 cm breda klackar. Tycker att jag den senaste tiden även hört ett svagt regelbundet dunkande ljud från bakvagnen i motorvägsfart. Kan detta ha ett samband? Vad beror ovanstående slitage på och hur bör detta åtgärdas? Hjulinställning är väl det första man tänker på, eller?

Försökte ta bilder på slitaget men det syns dåligt på bild.

All synpunkter och råd mottages med tacksamhet.
#1348417
Du skriver inte vilka däck/däckdimension eller om du har sänkt bil. Kan bero på dålig däckkvalitet, utslitna bussningar i bakvagnen, hjulinställning, kraftig sänkning eller en kombination av allihopa. Har du ett dunkade ljud i bakvagnen så bör du kolla upp detta.

Jag har sett att sommardäcken som suttit fram på mina senaste Volvos haft marginellt vågigt mönster på in/utsida men det är rätt vanligt med kombinationen framhjulsdrift/breda däck (245/255 breda). Nu har jag AWD på XC60n men den är ju normalt framhjulsdriven.
#1348429
Jodå jag har råkat ut för "våffelmönster" på andra bilar jag haft främst på vinterdäck, misstänker att slitna stötdämpare kan starta problemet och sen förstärker det sig själv, det blir någon slags självsvängning i däcket där det möter vägbanan, antagligen samverkar det med resonansfrekvensen i fjädringen och där kommer dämparna in i bilden.
Lufttrycket spelar förstås roll.. Det är nog bra att "rotera" hjulen rätt ofta, alltså skifta plats på hjulen. De däck som har bestämd rotationsriktning går ju tyvärr bara att flytta mellan fram och bak på samma sida
#1348432
Du har för mycket toe in bak. Troligen är främre länkarmsbussningarna i bakvagnen sönderrostade, om de inte är nyligen utbytta eller har fått tätningar monterade tidigare.
Lägg dej under och lys in mellan skyddsplasten och tröskeln, under mitten av bakdörrarna, på ett ungefär. Är de inte rostiga eller om det sitter en vitaktig ring runt, så räcker det nog med en hjulinställning och 2 nya däck.
#1348443
Lite kompletterande info: bilen är inte sänkt. Däcken av fabrikat Kumho 215/55-17 monterades på fälg oktober 2014 och har rullat knappt 5000 mil. Mönster 5 mm kvar på ställen som inte är slitna (75-80%) och 2 mm på de slitna (25-20%). Kör med 2,8 bar däcktryck (tro det eller ej men jag gillar hårda stötiga bilar). De ökända bussningarna byttes hösten 2017. Bilen har gått knappt 18.000 mil.
#1348482
Hade bilen inne 2017 på en större Mekonomenverkstad för byte av bussning länkarm, främre vänster och höger.

Ser i kvittot att det förutom byte av bussningar finns följande specificerat:

Arbete 4-hjulsmätning toe-in justering fram + bak 954,00 kr

Anmärkning: bakdäck klackslitage, oljud 59,00 kr

Trots upptäckten av klackslitage av Mekonomen och därpåföljande toe-in justering har klackslitaget förvärrats. Vid senaset hjulskifte hösten 2018 var slitaget inte tillnärmelsevis så framskridet som det är idag. Var toe-in verkligen korrekt justering eller är det något annat som behöver åtgärdas? Vad som är anmärkningsvärt är att inget hjulinställningsprotokoll bifogades, så vete fan om de verkligen justerade hjulinställningen!
#1348516
Ja men då är det ju inte konstigt, du hade ju redan information om klackslitage. Det kommer ju bara fortsätta iom att det redan påbörjat oavsett om hjulinställning gjorts korrekt eftersom slitaget bara kopieras och eskalerar, precis som om du skulle haft snedslitna däck. Slitaget fortsätter iom att det redan blivit snedslitet, det kan ju inte upphöra. Du måste byta däcken som är slitna om du vill bli fri problemet.
#1348592
dannesk skrev: Slitaget fortsätter iom att det redan blivit snedslitet, det kan ju inte upphöra. Du måste byta däcken som är slitna om du vill bli fri problemet.
Ja, där ser man. Jag trodde i min enfald att slitaget skulle upphöra efter det att hjulinställningen justerats. Hösten 2017 då klackslitaget konstaterades och hjulinställningen justerades var slitaget knappt synligt, idag är slitaget iögonfallande. Det är stor skillnad i mönsterdjupet mellan det slitna partiet (20%) och det normalslitna (80%).

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]