Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1348387
Jag lämnade min krockade 240 gle till en polare som hade verkstad, försäkribgsbolaget kom till han och tittade på bilen, löste in den för 12k, polaren fick sedan köpa den av försäkringsbolaget för 10% av inlösenpriset

Jag köpte tillbaka den av honom och lagade upp den och sålde den för 9k.

Så kunde man göra förr, av förståeliga skäl så försvann den möjligheten

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Perra83
#1348511
75 lax!!!!?
När ja smällde med rådjuret 2011 var min S60 tre år gammal. Ny strålkastare Xenon med ABL (ovanligt på den tiden), ny motorhuv, ny framskärm, ny styrenhet till dieselvärmaren, minns inte om dom bytte förardörren och elinfällbara backspegeln. Det gick i alla fall på lite över 60000kr.
75000kr låter helt galet!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1348512
Derank skrev: lör 16 nov 2019, 10:04 Förr kunde du välja vilken verkstad som helst, idag blir du hänvisad av försäkringsbolagen till en verkstad

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Enda gången jag utnyttjat försäkringen fick jag välja men från deras lista. Listan häromkring var väldigt lång.
av MickeM
#1348523
V70N 140hk 2005
Smällde med rådjur i våras.
En strålkastare, grill, kofångare, div plast bakom, och bula i huven.
Trors nästan alla delar begagnade slutade det på nästan 30.000kr.
Fick trycka på lite för att få den fixad.

Jag hade själv lätt lagat den för 10k med begagnade delar, och då inräknat med proffslackning.
Skulle delarna haft rätt färg hade 4-5000kr räckt.

Helt otroligt.
av Mikael-71
#1348527
Jo, 75 000 stör mig på många sätt.

Bilen är ca 15år gammal och ska vi vara realistiska så har den max 10år kvar o leva även fast den är i jävligt bra skick.

Kalkylen och jobbet är lika avancerat som som en helt ny bil med värde långt mycket mer. En arbetskamrat hade lyckan o få bakskärmen o kofångare i nästan identisk skada när bilverkstan backade ut hans 1år gamla Mercedes för 500k i en lastbil. Aluminiumkaross... de bytte hela panelen och en massa mer delar inkl kofångare, större jobb. Det jobbet kostade 70k.

Tidigare så var man med på skadebesiktning men idag så är man omyndigförklarad. Det finns bra verktyg där man drar med limplattor och hårdare partier punktar man fast öglor och drar med ex glidhammare. Har sett hur de dragit 10ggr värre skador. Sista 1-2mm kan ju lackfirman faktiskt spackla. Det är ju en gammal Volvo och ingen Ferrari....

Rostskydd invändigt om färgen invändigt spricker och någon skarv bli r öppen... lägg på ett lager med rostskyddsvax. Det är ju ingen ny bil.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]