NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1345687
Hej allesammans.

Köpte min första bil med dieselvärmare oktober 2017, en Volvo v50 årsmodell 2012. Efter bara en månad rykte det under bilen som att den brann (som tur inte) och sen slutade dieselvärmaren fungera. Lämnade in bilen på märkesverkstad i november 2017 och de renoverade dieselvärmaren, bytte brännkammare och glödstift. Fungerade inte, ja då hade de missat sätta dit soppaslangen... :-/ sen fungerade den över vintern 17/18 men sen kom vi till denna höst och jag skulle köra den kalla dagar, då har den fungerar vid 2 tillfällen och båda fångerna gjorde jag direktstart. Sen ställde jag timer och då starta den inte. Testat starta via timer och direktstart, men nu har sen gått in i "låst läge".
Finns någon billig bra felkods läsare/borttagande. Tips på vad som kan skett? :-)
av Alx
#1345700
Man måste ha VIDA eller någon dyrare variant av kodläsare för att få bort låsningen. Då kan man även se varför värmaren inte startat. Ett vanligt problem är dåliga lödningar till fläkten.
#1348415
Har fått felkoderna avläst på verkstad och de visade värmarfläkt felaktig funktion, felkod funnen aktiv. Sen visar värmarfläkt för hög signal, styrenhet för låg matningsspännig, konfigurationsfel felaktig konfiguration men de felkoderna är funnen inte aktiv. Alla felkoderna raderades men värmaren startar ändå inte. :-(

Verkstaden berättar att jag behöver byta styrenhet och värmefläkten så jag hoppas allt löser sig efter reparationen.
#1348435
VolvoV50år2012 skrev: Verkstaden berättar att jag behöver byta styrenhet och värmefläkten så jag hoppas allt löser sig efter reparationen.
Standardfel, det är lödningen av 2 st anslutningstrådar till fläkten som utsätts för korrosion för att lödtennet är blyfritt. (Vad nu miljöbesparingen blir ??) I skogarna sprider jägarna tonvis med bly medans några få gram i en bil ifrågasätts...... Nåväl, får du ut värmaren så kan du skicka in styrenheten till http://innosund.com/ så löder de om den och kontrollerar att den fungerar korrekt.

Är du riktigt händig kan du fixa det själv. Det finns någon tråd här på forumet om hur man skall borra sig igenom höljet för att komma åt dessa 2 trådar. (orkar inte leta reda på tråden , använd sökfunktionen så kanske du hittar den)

Lödtenn "60/40"kan du köpa från Elfa.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]