Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johbj
#1347794
Har lite funderingar ang (max) fläkthastighet i bilen och sparade profiler.
Om jag förstår det rätt så får/ska man gå in manuellt och ställa in den max fläkthastighet man vill ha, även för läge Auto.
Sen regleras fläkten mellan 0 och inställd nivå (typ 3, 4 eller 5) i läge Auto?
Kom på denna fundering då jag tyckte att AC i somras blåste på väldigt lite trots att bilen var glödhet i kupén....
Har jag fattat fel eller? :oops:
#1347926
Jag har försökt förstå hur det fungerar och har en annan uppfattning hur det hänger ihop. Om man ställer på auto läget så ska fläkten vara läge 3 och då blir det automatik inom läge 1-3. Vill man ha mer flås så ställer man själv på läge 4 eller 5 och då är läget fix.
Jag kan ha fattat fel men i vilket fall så känns det som Volvo gjort nåt som varit mycket enkelt ända sen ACC kom till att nu bli nåt komplicerat för mig.
#1347935
Bempo skrev:Jag har försökt förstå hur det fungerar och har en annan uppfattning hur det hänger ihop. Om man ställer på auto läget så ska fläkten vara läge 3 och då blir det automatik inom läge 1-3. Vill man ha mer flås så ställer man själv på läge 4 eller 5 och då är läget fix.
Jag kan ha fattat fel men i vilket fall så känns det som Volvo gjort nåt som varit mycket enkelt ända sen ACC kom till att nu bli nåt komplicerat för mig.
Håller med, var nog det första jag sa när jag fick min bil levererad.
"Det känns inte särskillt auto om jag ändå måste välja fläkt hastighet."
Jag kör till 99% alltid på Auti nivå 3. Tycker det funkar bra.
#1347939
Bempo skrev: ons 13 nov 2019, 20:55 Jag har försökt förstå hur det fungerar och har en annan uppfattning hur det hänger ihop. Om man ställer på auto läget så ska fläkten vara läge 3 och då blir det automatik inom läge 1-3. Vill man ha mer flås så ställer man själv på läge 4 eller 5 och då är läget fix.
Jag kan ha fattat fel men i vilket fall så känns det som Volvo gjort nåt som varit mycket enkelt ända sen ACC kom till att nu bli nåt komplicerat för mig.
Fast i läge 4 Auto så är den inte fix för mig utan den reglerar oxå :x
Jag har försökt läsa mig till det men greppar det inte.....
#1347996
Iaf på V90 CC så regleras fläkthastigheten mellan 0 och det inställda max-blåset.
Är bilen superhet så blåser den på med det inställda max-värdet, för att sedan sänka varvtalet till det som passar bäst för att hålla temperaturen.
#1348247
least skrev:Iaf på V90 CC så regleras fläkthastigheten mellan 0 och det inställda max-blåset.
Är bilen superhet så blåser den på med det inställda max-värdet, för att sedan sänka varvtalet till det som passar bäst för att hålla temperaturen.
Då tror jag det är samma för V60 då, fast det är ju en rätt knepig funktion det där... :-/
av johbj
#1348508
least skrev:Knepig? Snarare en funktion som låter ägaren anpassa max-blåset.
Det verkar finnas många som är känsliga för drag.
Först tänkte jag protestera mot din åsikt, men sen tänkte jag till en gång till och det är ju rätt vettigt :-D
#1348945
Min upplevelse är att det i min V60 ställs in en maxnivå, och därefter regleras den automatisk mellan 1-inställd maxnivå.

Kör oftast på 2 jag. Tycker fläkten låter mer än brukligt för biltypen faktiskt. Det enda jag kanske ogillar i min nya V60.
Vår Passat som bara är två år låter betydligt mindre och reglerar sig bättre tycker jag. V60n kör rätt ofta på högre blås än vad som körs i Passaten.
#1349020
jaronsso skrev:Min upplevelse är att det i min V60 ställs in en maxnivå, och därefter regleras den automatisk mellan 1-inställd maxnivå.

Kör oftast på 2 jag. Tycker fläkten låter mer än brukligt för biltypen faktiskt. Det enda jag kanske ogillar i min nya V60.
Vår Passat som bara är två år låter betydligt mindre och reglerar sig bättre tycker jag. V60n kör rätt ofta på högre blås än vad som körs i Passaten.
Jag har nivå 4 inställd just för att få bilen kall på sommaren och nu på vintern hålla rutorna rena invändigt och utvändigt.
Nivå 5 tycker jag blir som en orkan....

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]