Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1348236
Dubbelpippi skrev: Det finns säkert privata leasingupplägg där restvärdet inte garanteras och där milbegränsning inte finns - men i någon mån behöver kalkylen så klart "låsas in".
Privatleasing har alltid ett garanterat restvärde - annars får det inte kallas privatleasing utan avbetalning.
av Dubbelpippi
#1348246
Lövet skrev: fre 15 nov 2019, 14:44
Dubbelpippi skrev: Det finns säkert privata leasingupplägg där restvärdet inte garanteras och där milbegränsning inte finns - men i någon mån behöver kalkylen så klart "låsas in".
Privatleasing har alltid ett garanterat restvärde - annars får det inte kallas privatleasing utan avbetalning.
Rent avtalstekniskt tror jag inte att det är så - men det stämmer nog som du säger att i princip alla privatleasingavtal är utformade med garanterat restvärde.

En trygghet för leasingtagaren, men även en möjlighet för leasinggivaren att avgå med vinst när bilen efter tre år säljs vidare och restvärde är högre än vad som kalkylerats - något som leasingtagaren då inte kan ta del av. Man får helt enkelt välja vart man placerar risken.
av Murdoc12
#1348272
Intressanta resonemang!
Kan inte få någon bil via jobb så det är privat som gäller.

Något vi funderade på när det gäller leasing är skador på bilen.
Vi har två små och parkerar i länga. På tre år så kommer det att bli dörrslag, cyklar och leksaker som lär skada lacken mm.
Hur har ni resonerat ni som har småbarn och leasar?
av Lövet
#1348291
Dubbelpippi skrev: i princip alla privatleasingavtal är utformade med garanterat restvärde.
Finansiell leasing har inget garanterat restvärde men all privatleasing är operationell, dvs med fast restvärde. (Jag gissar inte i de här frågorna ;-) ).
av Lövet
#1348293
Murdoc12 skrev:Något vi funderade på när det gäller leasing är skador på bilen.
Vi har två små och parkerar i länga. På tre år så kommer det att bli dörrslag, cyklar och leksaker som lär skada lacken mm.
Hur har ni resonerat ni som har småbarn och leasar?
Det är samma lista för priser med avdrag som om du skulle bytt in bilen. Dvs, det är inte "värre" än om du skulle ägt den och sen bytt in den på Volvo.

Men känner man med sig att man har dålig koll på körsträckor, hur länge man vill ha bilen, och slitage då är inte privatleasing rätt grej. Bättre att köpa då.
Användarvisningsbild
av Derank
#1348297
Jag skulle säga, fokusera på månadskostnaden, den kan man räkna ut ganska precist spekulera i vad man får för bilen om man ska försöka sälja om 3, 5 el 10år är helt lönlöst i min värld iaf.

Räntan för dig inte speciellt mycket upp el ner på 5, 6 år jag har gått från 1,95 till 2,35 på 3bilar,och 9år.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Lövet
#1348302
Jag skulle säga tvärtom. Vad månadsutgiften är saknar egentligen betydelse, den är bara periodisering. Det är vad bilen kostar per månad som är intressant. Dvs, kontantinsats och restvärde ska in i månadskostnaden. Svårare att räkna blir det absolut men det kan inte hjälpas. Annars blir bilen "billigare" om man lägger upp finansieringen på fler år :-D
Användarvisningsbild
av Derank
#1348331
visst, men värdeminskningen får jag den dagen jag ev säljer, jag brukar se det som att 400k är borta då jag köper bilen, den kpostar mig ur plånkan säg, 9 i månaden med finansiering, soppa, service och försäkring och skatt, det ska jag ju ut med varje månad, jag ska ju inte ut med 10k i värdeminskning om man säger så. så har jag gjort i alla år iaf,
av Lockis
#1348332
Lövet skrev: fre 15 nov 2019, 19:44
Murdoc12 skrev:Något vi funderade på när det gäller leasing är skador på bilen.
Vi har två små och parkerar i länga. På tre år så kommer det att bli dörrslag, cyklar och leksaker som lär skada lacken mm.
Hur har ni resonerat ni som har småbarn och leasar?
Det är samma lista för priser med avdrag som om du skulle bytt in bilen. Dvs, det är inte "värre" än om du skulle ägt den och sen bytt in den på Volvo.

Men känner man med sig att man har dålig koll på körsträckor, hur länge man vill ha bilen, och slitage då är inte privatleasing rätt grej. Bättre att köpa då.
Absolut samma listor, saken med leasing är dock att du får en trevlig faktura på skadorna. På en köpt/ägd bil har du redan betalt denna fakturan genom att få mindre betalt för den.

Så 15-20k på faktura (en summa tagen ur luften.) eller få 15-20k mindre när bilen ska säljas. Personlig erfarenhet säger mig att dem är mer nitiska efter privatleasing dock. För då har du inget att välja på. Det är bara att betala och se glad ut.
av Lövet
#1348336
De ska bedöma på samma sätt. Men hur varenda Volvo ÅF gör är svårt att garantera.

Jag har dock personligen lite svårt med det här att skulle vara så hemskt med onormalt slitage vid privatleasing bara för att man "redan" betalat för dem vid inbyte. Kostnaden skiljer inte så att säga bara för att man betalar efteråt. ;-) Jag förstår dock vad du menar med skillnaden i upplevelse.

Jag skulle dock inte leasa en Volvo överhuvudtaget. Volvo hanterar leasing per ÅF vilket innebär att hanteringen blir olika varenda gång. Dessutom är inte erbjudandena särskilt bra tycker jag. Det är en helt annan prisbild på Audi+VW exempelvis vad gäller skillnad leasing vs kontantköp. Där är det snarare mer ekonomiskt fördelaktigt att leasa än köpa pga högre rabatter på leasinbilarna som privatköpare inte får.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)