Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348326
Är det någon mer än jag som tycker bilen positionerar sig långt till höger i filen? Den ligger nog 30-40 cm längre till höger än när jag själv kör. Min gamla -19 positionera sig lika dant.
#1348389
Samma på *90-serien tycker jag. Funnits en hel del snack om det i den avdelningen, personligen upplever jag att den snarare ligger lite väl långt till vänster men det är nog som tjtj säger, att man själv är van vid en viss positionering som bilen inte bryr sig ett skit om. :)
#1348398
ThomasT skrev: fre 15 nov 2019, 21:51 Är det någon mer än jag som tycker bilen positionerar sig långt till höger i filen? Den ligger nog 30-40 cm längre till höger än när jag själv kör. Min gamla -19 positionera sig lika dant.
Jag tycker som dig. På motorvägen känns det som man passerar extremt nära bilar/lastbilar till höger när man kör i ytterfilen. :x tycker det den ligger för långt till höger. :-o
#1348479
Tiimpan skrev: lör 16 nov 2019, 11:38
ThomasT skrev: fre 15 nov 2019, 21:51 Är det någon mer än jag som tycker bilen positionerar sig långt till höger i filen? Den ligger nog 30-40 cm längre till höger än när jag själv kör. Min gamla -19 positionera sig lika dant.
Jag tycker som dig. På motorvägen känns det som man passerar extremt nära bilar/lastbilar till höger när man kör i ytterfilen. :x tycker det den ligger för långt till höger. :-o
Jo, det talar ju för att den lägger bilen i mitten, de flesta lägger sig nog en bit till vänster när man kör om bilar/lastbilar på motorvägen.
#1348616
Håller med, långt åt höger. Den borde ju även korrigera sig lite till vänster när man kör om någon på motorvägen, kameran håller väl koll även i den filen.
#1348655
volvobrasse skrev: sön 17 nov 2019, 17:16 En fråga till er som använder Pilot assist. Hur tycker ni den fungerar? Har inte provat den ännu, släpper ni händerna helt när ni kör den alltså?
Ehh nej, det är inte Autopilot. Visst, jag kan släppa en kortare stund för att tex öppna en flaska vatten, men annars har jag alltid händerna på ratten. Kör oftast med speed limiter Eller vanlig farthållare dock.
#1348785
volvobrasse skrev: sön 17 nov 2019, 17:16 En fråga till er som använder Pilot assist. Hur tycker ni den fungerar? Har inte provat den ännu, släpper ni händerna helt när ni kör den alltså?
Du måste ha händerna på ratten för att Pilot Assist ska fungera som det är tänkt. Släpper du händerna en längre stund får du först en gul varning (Styr bilen), sen en röd varning med lite blink och tillslut slår farthållaren av. Provat några gånger och det tar 10-15 sekunder innan funktionen slår av.

Funktionen är ju "styrhjälp" och inte autopilot. Tycker den fungerar riktigt bra, även med dåliga linjemarkeringar på kurviga landsvägar. Men den tar t. ex. inte hänsyn till vägkoner eller tillfälliga "hinder" som markerar vägbanan - så lita inte på att den alltid håller bilen på vägen ;)

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]