NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348309
Hej alla, och tack för svar! Jag visade tråden för min mekaniker som även provkörde bilen igen. Han menade på att det var två olika vibrationer och det hade han rätt i. Efter balansering av däcken, än en gång ,försvann de värsta vibrationerna i motorvägsfart. Men bilen vibrerar fortfarande i alla hastigheter, men nu känner man mest av det i 30-90 km/h. Det känns som att något bakdäck inte vill vara med. Förmodligen höger sida. Det dånar, viner och låter ordentligt från bakvagnen, lite beroende på underlag. Det är nog inte bromsarna då fälgarna inte blir varma. Min mekaniker menade på att då vi bytt ut stötdämparna bak till en variant som är förstärkta så är det förmodligen det som är problemet. Jag tycker det känns osannolikt att Volvo säljer stötdämpare som gör bilen mer eller mindre obrukbar. Jag tänker mer att det är ett hjullager som är kasst då bilen går fint om jag kör snabbt, över 90 km/h, och svänger hårt åt höger. Tyvärr kan jag bara prova det på korta sträckor av förklarliga skäl. Vad tror ni om det? Jag tycker att bilen blir värre ju längre jag kör, för att sedan plötsligt bli lite bättre igen - helt utan uppenbar anledning. Körde 60 mil i dagarna, 60 fruktansvärda mil, var helt slut efter 30 mil, var tvungen att stanna flera gånger på vägen för att det kändes farligt att fortsätta. Men trots att bilen vibrerar och att det låter som att bakdäcken ska explodera går bilen väldigt rakt. Släpper man ratten går den bara rakt fram, inga tendenser att dra åt något håll. Jag har kört många dåliga bilar i mina dar, med bla snedslitna däck, anliggande bromsar, buckliga däck och trasiga spindelleder, men har aldrig varit med om något liknande vad det gäller dålig komfort och ljudnivå. Min spontana tanke är att det är något som är riktigt fel med bilen, att något är av, men då den är ordentligt genomgången av verkstad flera gånger och fick beröm på besiktningen så vet jag inte. Jag fattar ingenting. Men å andra sidan kan jag inget om bilar...
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]