NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rami81
#1342152
Hej
Har en Volvo C30 2,0D års modell 2010.
Då min termostat strular tänkte jag byta ut den. Insåg att hela termostathuset behöver bytas. Tänkte även då passa på att byta kylarvätskan som troligen aldrig bytts.

Nån som bytt termostathus? Är det svårt och vad behöver man tänka på?
Bytt kylarvätska i hela systemet? Vilket sätt är bäst? Spola rent? Vart sitter avtappning nippel? Avluftning?

Tacksam för alla svar!
av Rådlös
#1342282
Termostater har jag bara bytt på gamla bilar, 60, 70 och 80-talare.
Numera byter man inte kylarvätska om det inte finns någon anmärkning på den. Den får inte vara grumlig (svårt att se genom den), det får inte finnas partiklar i den (vanligtvis rostflagor och liknande) Och den skall hålla den lägsta antifryspunkt som den är blandad till. 50/50 glykol och vatten är det vanliga.
Så om din kylarvätska inte passar i dom här kategorierna, så behöver du inte byta. Samla upp den i rena dunkar och häll tillbaka den när du är klar med jobbet. Vill du ändå byta så är det kanske lite överkurs att spola igenom systemet. Det brukar man bara göra om det är grumligt och risk för slamproppar.
Men har du en klar och ren kylarvätska så kan du vara lugn. Naturligtvis skall den ha den färg som glykolen hade från början, men det skall gå att se igenom om du t.ex häller upp i ett mätglas eller liknande. Och glöm inte att glykol är starkt giftigt. Antifryspunkten går lätt att kontrollera på t.ex en större bensinstation. Gör detta innan du startar jobbet så du vet om du behöver byta eller inte av den orsaken.
Användarvisningsbild
av Rami81
#1348315
Återkoppling till de som behöver det.

Blev tyvärr bara termostathus byte, ej byta glykol.

Det var inte så lätt men det gick.

Började med att ta bort luftinsuget. Sen så kopplade jag loss termostathuset, mycket svårt att komma åt alla klämmor. Skruvarna va inte heller så lätt att ta bort. Bra lyse är rekomenderat. Stor hink under bilen.

Efter bytet, fyllde på färdigblandat glykol och fick fylla på ett antal ggr.

Termostat funkar perfekt.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]