Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1348313
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 15:35
Cotag skrev:
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 14:19

Vet inte, har inte hört något om detta. Men jag antar att det inte var för att service intervallet var över 3000 mil? Så man har inte sänkt service intervallet men ändå blivit av med problemet?
Titta i exempelvis denna tråd: viewtopic.php?p=1344209#p1344209
Själv är jag rimligt säker på att frisk olja i sumpen reducerar sådana här och liknande problem.
Det där verkar ju dock inte vara pga serviceintervall utan pga dåliga ringar?
Ringarna har säkert klarat tillverkarens långtidstester innan släpp på marknaden.
Jag fortsätter tänka att det är en hyfsat billig åtgärd att göra ett olje/filterbyte mellan ordinarie intervaller för att i görligaste mån reducera koksbildning. Tyvärr är detta bara mitt tyckande, att hitta statistik som stöd är antagligen svårt och inget jag kommer lägga tid på.
av Xanthopteryx
#1348341
EGRen på alla brinnande BMW har säkerligen klarat tillverkarens långtidtest...
Likaså de gnissliga Volvobromsarna.
Takatakuddarna har också klarat långtidtesterna.
...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1348362
Jag tror inte intervallet på motoroljeservice har någon nämnvärd inverkan på EGRen, takatakuddar eller gnissliga bromsar.
av Lockis
#1348377
Cotag skrev: lör 16 nov 2019, 01:18 Jag tror inte intervallet på motoroljeservice har någon nämnvärd inverkan på EGRen, takatakuddar eller gnissliga bromsar.
Inte riktigt det som var proängen iheller.
Poängen var att du hänvisade till att kolvar hade hållt i tester men sen gick isönder i bilen.

Idag håller dem med samma service intervall som tidigare. Därför var det mest troligt fel på ringarna och inte service intervallet.
Hade det varit service intervallet det var fel på hade rekommendationen sänkts till 1500/2000/2500 mil för service.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1348449
Lockis skrev: lör 16 nov 2019, 09:26
Cotag skrev: lör 16 nov 2019, 01:18 Jag tror inte intervallet på motoroljeservice har någon nämnvärd inverkan på EGRen, takatakuddar eller gnissliga bromsar.
Inte riktigt det som var proängen iheller.
Poängen var att du hänvisade till att kolvar hade hållt i tester men sen gick isönder i bilen.

Idag håller dem med samma service intervall som tidigare. Därför var det mest troligt fel på ringarna och inte service intervallet.
Hade det varit service intervallet det var fel på hade rekommendationen sänkts till 1500/2000/2500 mil för service.
Jag ser vad du skriver men kommer även fortsättningsvis tänka att kortare oljeintervall hjälper till att hålla koksbildning borta från vitala motorkomponenter.
Sänkta rekommendationer ligger såklart inte i biltillverkarens intresse sålänge de flesta bilar håller ihop inom reklamationstiden.
Vi kan ta eventuell fortsatt diskussion i en oljetråd istället, TS har fått svar på sin fråga här för länge sen.
av Xanthopteryx
#1348465
Backa till 60-talet.
1.500 mil fast ju förskräckligt långt utan att byta olja!
Backa några årtionden till.
1.500 mil, det finns inte på kartan. Omöjligt. Går inte.

Motorerna utvecklas.
Oljan utvecklas.
Saker är inte vad det varit en gång i tiden.
Allt var inte bättre förr.
av Freddy100
#1348467
Xanthopteryx skrev: lör 16 nov 2019, 18:48 Backa till 60-talet.
1.500 mil fast ju förskräckligt långt utan att byta olja!
Backa några årtionden till.
1.500 mil, det finns inte på kartan. Omöjligt. Går inte.

Motorerna utvecklas.
Oljan utvecklas.
Saker är inte vad det varit en gång i tiden.
Allt var inte bättre förr.
Japp..motorerna utvecklas. Tidigare hade vi 5-6 cylindrar som standard. Nu kör vi 3-4 cylindrar med turbiner som betyder extra stor belastning för mororer och själva turbiner. Slitage är slitage.
Om man köper bil för 500-700k kronor skulle man ha råd att byta olja efter 1500-2000 mil. Om man vill byta efter 3000 mil får man oxå göra det....med alla ev konsekvenser i framtiden.
Senast redigerad av 1 Freddy100, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1348471
Det är väl ändå få som har 1500mils serviceintervall idag, om ens någon biltillverkare har det kvar. 3000mil är inag problem för merparten idag, men vill man byta olja varje 500mil så får man väl göra det, men det behövs garanterat inte
av Freddy100
#1348472
Derank skrev: lör 16 nov 2019, 19:08 Det är väl ändå få som har 1500mils serviceintervall idag, om ens någon biltillverkare har det kvar. 3000mil är inag problem för merparten idag, men vill man byta olja varje 500mil så får man väl göra det, men det behövs garanterat inte
Vem vill byta olja var 500 mil? Citera gärna tack....
av least
#1348491
Som det stod, om man vill så kan man byta varje 500 mil.
Du kan till och med byta varje dag, ingen hindrar dig.
Sen om det är du eller nån annan, det vet ingen här.

Men oavsett, om man följer rekommenderat intervall så kommer inte motorn gå sönder på grund av brister i oljans egenskaper.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]