Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Egget
#1348088
Jag gjorde ett temostatbyte på en V70 2.4 (01):

Öppnade kärlet, tömde bilen på ett par liter kylvätska, installerade ny termostat, hällde i i ca 1 liter kylvätska från det jag samlat upp. Varmkörde bilen tills att lampan för låg kylvätska tändes... Stannade då bilen och hällde i resterande liter upp till Max nivån.

Problemet är att jag några minuter senare har ett vinande ljud från motorn som jag inte hört förr. Vad kan det bero på och hur åtgärdar jag det?

Min upplevelse är att ljudet kommer från höger sida i motorutrymmet, i närheten av termostaten och "kamremskåpan".
#1348102
Hej!

Har du haft bort multiribbremmen?
På vår XC90 fick jag ett missljud efter justering av kamremmen och kamtider utfört på Volvo. Missljudet hördes efter hemkomst. Jag ändrade riktningen på multiremmen och missljudet försvann och är borta. Det var inte ny multirem. Att åka tillbaka till Volvo var en resa på ca 20 mil.

Lennart
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1348107
Egget skrev:Jag gjorde ett temostatbyte på en V70 2.4 (01):
Öppnade kärlet, tömde bilen på ett par liter kylvätska, installerade ny termostat, hällde i i ca 1 liter kylvätska från det jag samlat upp. Varmkörde bilen tills att lampan för låg kylvätska tändes... Stannade då bilen och hällde i resterande liter upp till Max nivån.
Problemet är att jag några minuter senare har ett vinande ljud från motorn som jag inte hört förr. Vad kan det bero på och hur åtgärdar jag det?
Min upplevelse är att ljudet kommer från höger sida i motorutrymmet, i närheten av termostaten och "kamremskåpan".
v70_engine.jpg
v70_engine.jpg (135.38 KiB) Visad 932 gånger
av Egget
#1348125
Jag har inte rört "mekanikerkryckan" vid bytet av termostat.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara kåpan - den är ju busenkel att sätta dit. MEN ska se på den imorgon!

Andra förslag?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1348127
Om det inte går att lokalisera oljudet direkt med ögon och öron, konstruera ett stetoskop av t.ex en bit trädgårdsslang/vakuumslang och en lång bult/skruvdragare, och nytta den till att lyssna efter oljudet.
av Erik Å
#1348138
Prova tryck med handen på olika ställen på kamremskåpan när motorn går på tomgång och kolla om ljudet ändras (men akta så du inte fastnar i multirib-remmen)
På min B5244S2 så började kamremskåpan att skrubba en liten aning mot kamremmen, mest när motorn var kall. Det var plasten i nedre delen av kåpan (nära vevaxeln) som hade böjt sig så att den skrapade mot remmen, av ålder gissar jag. Jag tog loss kåpan, värmde plasten med värmepistol och böjde tillbaka den så gott det gick, sen har den varit tyst :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1348143
Egget skrev:Det kan inte ha något med luft i kylvätskesystemet att göra?
nej, har lite svårt att tänka mej det.
Jag tror "Erik Å" är på spåret...
Du får leta lite efter felet, och återkomma :-)
av Egget
#1348152
Vad är multirib-remmen? Är det generatorremmen som är synlig i motorutrymmet och inte har en kåpa?

Ska testa att trycka på kamremskåpan/motorkåpan imorgon.
av Erik Å
#1348153
Egget skrev: tor 14 nov 2019, 23:59 Vad är multirib-remmen? Är det generatorremmen som är synlig i motorutrymmet och inte har en kåpa?
Precis :-) Du kan ju prova att spreja olja på multirib-spännrullens lager när du ändå håller på.. Men absolut ingen olja på AC-kompressorns remskiva, då börjar kopplingen på den att slira. Tro mig, jag har gjort det misstaget :oops:

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]