Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1346348
självklart kommer elbilen/elen/milen beskattas på ett el annat sätt framöver, så har det varit med alla drivmedel sedan decennier tillbaka, det vet alla som varit med ett tag i livet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346351
Derank skrev:Det kommer vara lika dyrt/billigt att åka elbil om 5-7år som det är att åka diesel idag, trust med
Jag tror det kommer ta några år till innan det blir så pass dyrt. Det är så pass stora mängder fossilbilar kvar på vägarna att skatterna på elbilar inte behöver höjas så radikalt så fort. Och fokuset ligger ju 120% på att straffskatta fossilbilarna nu.

Om 10 år däremot... Ja, då har det säkert blivit lika dyrt med elbil som dieselbil idag.

Det som ska bli intressant att se är *hur* elbilarna kommer straffas.... chockhöja årsskatten? chockhöja elräknarna? eller både och kanske?
#1346394
Elen är nog svår att ge sig på, det skulle vara förödande för företag och hushåll. En vanlig villa med någon form av värmepump ligger väl runt 14-15000kWh per år, det motsvarar 7-8000 mil elbilkörning.

Jag tror snarare på Km-skatt i någon form.
av Lövet
#1346411
William85 skrev:Elen är nog svår att ge sig på, det skulle vara förödande för företag och hushåll. En vanlig villa med någon form av värmepump ligger väl runt 14-15000kWh per år, det motsvarar 7-8000 mil elbilkörning.

Jag tror snarare på Km-skatt i någon form.
Precis. Och detta är också anledningen (finns förstås andra också) varför vätgas inte kommer slå. Ett drivmedel som bara används för transporter - tror ni det kommer vara lågt eller högt beskattat?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1346476
William85 skrev:Jag tror snarare på Km-skatt i någon form.
Möjligt, men jag tror inte dom skulle nöja sig med det faktiskt... Dom "måste" ju få in pengar på bilar som går väldigt lite också, så en fast skatt av någon form kommer nästan garanterat att saltas på.

Men hey, vem vet, dom kanske faktiskt gör något vettigt för en gångs skull och bara baserar skatten på hur mycket man kör... Det vore ju kanon!

.. hur mycket i årsskatt har förresten en eldriven bil idag?
#1347623
Det har funnits förslag på km-skatt i EU. Summan jag läste för två år sedan vill jag inte nämna för att inte vara orsaken till upplopp. Dock var den på personbilar och skulle gälla alla bilar.

Elbilen får villaägare ladda med solceller på på hustaket. Det kommer bli dyrt att åka bil i alla fall.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]