Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348021
Hej!
Motorvärmaren (Calix) som är monterad på en Volvo V70 2004, fungerar men ger väldigt liten effekt.
Tänkte byta ut den mot en större slangvärmare på 1000W med inbyggd vattenpump.
Enligt instruktion bör den monteras .:
".. mellan motor och kupéelement och monteras med utloppet uppåt för att minska risken för luft i den och öka pumpens funktion."

Frågade även var det medföljande T-stycket skulle monteras och fick följande svar .:
"… T- röret används till bilar där ventilerna stänger sig när man slår av motorn. … Du får undersöka om du behöver ha T-korset till din V70."

Någon sådan avstängning finns väl inte på V70?
Någon erfarenhet av en liknande värmare?
Finns något schema hur slangarna är dragna (vilken slang som bör kapas)
Var placeras den bäst?
#1348032
Det tråkiga med din länk är att man får ett meddelande att sidan inte är säker och man uppmanas att inte öppna sidan. Kan du berätta i stället vad värmaren heter och vem som säljer den så kan någon kunskapare här kanske ge dig goda råd.

Ett tillägg: Jag Googlade på dina uppgifter om värmaren och kom fram till det här:

Alla motorvärmare som monteras i Sverige har metallmantlad spänningskabel. Det har inte den i filmen. Det verkade inte vara den bästa passformen med slangarna. Det tycks vara en risk för att det blir ett veck på slangen om man "kör rakt på" det befintliga. Av bilder som jag har sett med Calix och Defa slangvärmare så följer det med böjda slangar som är framtagna för "varje" bilmodell. Finns naturligtvis inte till alla bilar, men i vårt land är ju 850 en högst vanlig bilmodell som finns i ett otal exemplar. Till en sådan finns det också monteringstillbehör och platsanvisning från dom stora värmarleverantörerna.
Och en annan sak. Många värmare kommer från Kina och Östeuropa. Där kommer ofta säkerhetstänk i andra hand eller något som man kan prata om en annan dag. (metallmantlad kabel) Därmed inte sagt att din tilltänkta värmare kommer från Kina eller Östeuropa. Men tänk på det.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1348040
Företaget heter ANAB AB (556738-7971) med 5 anställda. http://www.anabint.com/ANAB_AB.html
Till motorvärmarna är länken .: http://www.anabint.com/Produkter_Bildel ... rmare.html

Modellerna jag tittar på är .: AN MV1 eller AN MV3 Dessa finns med följande effekter .: 0,5kW, 1kW, 1,5kW, 2kW samt levereras med SCHUKO-kontakt eller DEFA (inte Calix som sitter på bilen)
#1348059
Komplettera med en sumpvärmare istället. Det värmer motoroljan. Funkade kanon i min tidigare bil. Jag satte på elen med klocka 1-3 timmar innan beroende på väder. Motortemp. mätaren visade utslag direkt vid start och lättstartad bil.

Extremt lätt att montera, tar max 2 timmar om man är ovan. Man rengör sumpen noga och sätter dit "lappen" under sumpen med ett lim som följer med och kopplar in elen. Viktigt att den fästs undertill på sumpen. Billig var den också. Köpte på internet, men kommer inte ihåg var någonstans. Men kostade några hundra kronor bara. Köpte samtidigt en mindre för 12 volt som kostade mindre än 100 kr som jag limmade på spolarvätsketanken, var igång när bilen var igång. Blev riktigt ren vindruta.
Se bild hur smidigt:
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (17.74 KiB) Visad 4978 gånger
#1348105
Rådlös skrev: tor 14 nov 2019, 12:12… Alla motorvärmare som monteras i Sverige har metallmantlad spänningskabel. Det har inte den i filmen. Det verkade inte vara den bästa passformen med slangarna. Det tycks vara en risk för att det blir ett veck på slangen om man "kör rakt på" det befintliga. ...
Sant!
Dock upplever jag att de med Defa anslutning borde ha en vettig el-anslutning.
AN MV 3D.png
AN MV 3D.png (16.99 KiB) Visad 4959 gånger
Sedan en vettig placering hittats, måste anslutningarna lösas så det inte finns risk att slangar viks osv.

Rådlös skrev: tor 14 nov 2019, 12:12… med Calix och Defa slangvärmare så följer det med böjda slangar som är framtagna för "varje" bilmodell. … … Till en sådan finns det också monteringstillbehör och platsanvisning från dom stora värmarleverantörerna ...
Det hade varit trevligt, men hittar bara slangvärmare runt 500W utan cirkulationspump som passar en V70. Kanske ett monteringskit till Calix / Defa skulle fungera?

Rådlös skrev: tor 14 nov 2019, 12:12... Många värmare kommer från Kina och Östeuropa. Där kommer ofta säkerhetstänk i andra hand eller något som man kan prata om en annan dag. ...
Man får göra en yttre check om speciellt jordningen känns bra. Har inte frågat ANAB, men jag förutsätter att dessa är CE-märkta. Motorvärmare är ett en källa till många bränder varje vinter Motorvärmare en brandfara (men vad jag känner till är det anslutningar som inte fungerar med glappkontakter / smuts mm. som är största problemet - värme elementet kan i värsta fall gå sönder - och då kan jordningen vara väldigt viktig) Att använda en jordfelsbrytare tillsammans med motorvärmare höjer säkerheten.

FreddanNo1 skrev:Komplettera med en sumpvärmare istället. Det värmer motoroljan. Funkade kanon i min tidigare bil. ...
Har sökt, men de oljevärmare jag hittat, har bara haft en effekt på ca 500W (och det är ganska lite mot de jag söker) Det finns fler som testat En limmad värmeplatta på tråget. Någon som använder sådan?
Hittade även ett test mellan olika värmare Motorvärmare!!! Slang/block värmare TEST (dock från 2007) - Men resultatet kan vara det samma i dag - det som kan skilja är aluminiumblock eller block i gjutjärn osv. Motorvärmare för kylvattnet fortsatt mest effektiva

FreddanNo1 skrev:... Köpte samtidigt en mindre för 12 volt ... som jag limmade på spolarvätsketanken, var igång när bilen var igång. ...
Väldigt bra idé (men jag har inte hittat något liknande)

Det finns 4 grundtyper av el-värmare som jag känner till är .: (med varierande effektivitet.)
1. Blockvärmare: Värmarkroppen sticks in i motorblocket via en lucka och värmer direkt inifrån motorn.
2. Insticksvärmare: Värmare som via en kylplugg värmer upp kylarvätskan i motorn.
3. Kontaktvärmare: Monteras mot motorblocket eller oljetråget och värmer på så sätt motorn från utsidan.
4. Slangvärmare: Monteras i kylarslang och värmer kylarvattnet den vägen

Tack vare "länken" (som min läsare inte upplevde säker) Fanns en värmare ( liknande den ANAB har) men här heter dessa värmare Simate - Inressant.

Min önskan hade varit att hitta en slangvärmare på 1200W med cirkulationspump.
När det endast finns tillgång till ett 6A uttag - har man bara motorvärmaren ansluten,
men hemma kan man även ha en kupévärmare på typ 800-1000W (max 10A - 2300W) - istället för en bensinvärmare på kanske 5kW. Den stora fördelen är att bilen blir snabbt varm - att starta med en varm motor medför att kupén snabbt blir varm.
#1348150
Effektmässigt är det 10% mer och denna kändes mer genomtänkt - kanske - Dock var priset 3-4ggr så högt.. och fortfarande saknas anpassade monterings detaljer.
123motorvarmare-plus-sid-o-bak-vy_small.jpg
123motorvarmare-plus-sid-o-bak-vy_small.jpg (17.01 KiB) Visad 4921 gånger
Vid -15grader anser man att det kommer att ta kanske 20 minuter innan motorn är "varm" - men det återstår att se ;-)

Men grundfrågan kvarstår som står i steg1 i installationsbeskrivningen.
"Hitta slangarna till och från värmepaketet och välj ut en bra placering för motorvärmaren..."
#1348192
Albireo skrev: tor 14 nov 2019, 19:40
Rådlös skrev: tor 14 nov 2019, 12:12… Alla motorvärmare som monteras i Sverige har metallmantlad spänningskabel. Det har inte den i filmen. Det verkade inte vara den bästa passformen med slangarna. Det tycks vara en risk för att det blir ett veck på slangen om man "kör rakt på" det befintliga. ...
Sant!
Dock upplever jag att de med Defa anslutning borde ha en vettig el-anslutning. AN MV 3D.png
Sedan en vettig placering hittats, måste anslutningarna lösas så det inte finns risk att slangar viks osv.

Rådlös skrev: tor 14 nov 2019, 12:12… med Calix och Defa slangvärmare så följer det med böjda slangar som är framtagna för "varje" bilmodell. … … Till en sådan finns det också monteringstillbehör och platsanvisning från dom stora värmarleverantörerna ...
Det hade varit trevligt, men hittar bara slangvärmare runt 500W utan cirkulationspump som passar en V70. Kanske ett monteringskit till Calix / Defa skulle fungera?

Rådlös skrev: tor 14 nov 2019, 12:12... Många värmare kommer från Kina och Östeuropa. Där kommer ofta säkerhetstänk i andra hand eller något som man kan prata om en annan dag. ...
Man får göra en yttre check om speciellt jordningen känns bra. Har inte frågat ANAB, men jag förutsätter att dessa är CE-märkta. Motorvärmare är ett en källa till många bränder varje vinter Motorvärmare en brandfara (men vad jag känner till är det anslutningar som inte fungerar med glappkontakter / smuts mm. som är största problemet - värme elementet kan i värsta fall gå sönder - och då kan jordningen vara väldigt viktig) Att använda en jordfelsbrytare tillsammans med motorvärmare höjer säkerheten.

FreddanNo1 skrev:Komplettera med en sumpvärmare istället. Det värmer motoroljan. Funkade kanon i min tidigare bil. ...
Har sökt, men de oljevärmare jag hittat, har bara haft en effekt på ca 500W (och det är ganska lite mot de jag söker) Det finns fler som testat En limmad värmeplatta på tråget. Någon som använder sådan?
Hittade även ett test mellan olika värmare Motorvärmare!!! Slang/block värmare TEST (dock från 2007) - Men resultatet kan vara det samma i dag - det som kan skilja är aluminiumblock eller block i gjutjärn osv. Motorvärmare för kylvattnet fortsatt mest effektiva

FreddanNo1 skrev:... Köpte samtidigt en mindre för 12 volt ... som jag limmade på spolarvätsketanken, var igång när bilen var igång. ...
Väldigt bra idé (men jag har inte hittat något liknande)

Det finns 4 grundtyper av el-värmare som jag känner till är .: (med varierande effektivitet.)
1. Blockvärmare: Värmarkroppen sticks in i motorblocket via en lucka och värmer direkt inifrån motorn.
2. Insticksvärmare: Värmare som via en kylplugg värmer upp kylarvätskan i motorn.
3. Kontaktvärmare: Monteras mot motorblocket eller oljetråget och värmer på så sätt motorn från utsidan.
4. Slangvärmare: Monteras i kylarslang och värmer kylarvattnet den vägen

Tack vare "länken" (som min läsare inte upplevde säker) Fanns en värmare ( liknande den ANAB har) men här heter dessa värmare Simate - Inressant.

Min önskan hade varit att hitta en slangvärmare på 1200W med cirkulationspump.
När det endast finns tillgång till ett 6A uttag - har man bara motorvärmaren ansluten,
men hemma kan man även ha en kupévärmare på typ 800-1000W (max 10A - 2300W) - istället för en bensinvärmare på kanske 5kW. Den stora fördelen är att bilen blir snabbt varm - att starta med en varm motor medför att kupén snabbt blir varm.
sök på "oil pan heater 230 volt" det heter så på utrikiska. Finns massor att välja på..............
#1348203
Albireo: Lösa cirkulationspumpar finns till överkomliga priser inom bl.a fritidsbåthandeln, men dom drivs med 12 volt från batteriet, om du nu skulle skaffa en lågbudget slangvärmare utan pump. Och du vill ju bara köra pumpen när värmaren är igång. Det går säkert att lösa, men är säkert inte gratis. Så försök att hitta en bra (Välkänt namn eller på annat sätt med referenser) slangvärmare med pump. Det är nog det enklaste.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]