Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1348075
Mathiasffs skrev:Kanske är monterad, men har inget alternativ i displayen som berättar att det finns någon värmare. Är kanske bara en mjukvara?
Har du VoC (Volvo on Call)?
av AndS
#1348091
Lockis skrev: tor 14 nov 2019, 14:03 Det är skillnad på tillskottsvärmaren och bränsle värmaren skulle jag tro. Tillskottsvärmaren startar bara om bilen är igång. Medans bränsle värmaren är något man kan starta för att bilen ska vara varm när du ska köra.
Det är samma bränslevärmare men olika sätt att styra den om det gäller diesel.
Bränslevärmaren sitter där men sedan får du betala för programvaran som kan vara 4-5000 för att kunna använda den som parkeringsvärmare. Och funktionen för parkeringsvärmare var tillval, separat eller paket.
av beachman
#1348162
Ska man tro instruktionsboken så är tillskottsvärmaren bränsledriven:

Tillskottsvärmaren är en av två delfunktioner för bilens värmare. Värmaren är monterad i det främre högra hjulhuset.
OBS
När värmaren är aktiv kan rök komma från det främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras. Ett tickande ljud från bränslepumpen kan också höras från den bakre delen av bilen. Detta är helt normalt.

Så du bör ha hårdvaran på plats, såvida det inte är en importerad bil. Importerade bilar från sydligare breddgrader kan förmodligen ha PTC-element.

Har du ingen meny/flik för parkeringsklimat/förkonditionering när du öppnar klimatkontrollerna där du justerar fläkthastighet mm??

Annars gissar jag att det är ny mjukvara som krävs. Eventuellt kanske det krävs annan hårdvara också, t.ex kraftfullare batteri/mer effekt på generator?

EDIT,
ser nu att det är en liten stjärna i instruktionsboken för tillskottsvärmare. Så det är tillbehör också, så du kanske inte har hårdvaran ändå...

Kolla om du har denna symbol innanför tanklocket, då vett du att du har en bränsledriven värmare:
imgebe460fef6202744c0a8015223b79e71_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg
imgebe460fef6202744c0a8015223b79e71_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg (67.72 KiB) Visad 1020 gånger
av V70_2005
#1348172
Håller med, voc med fjärrstart av motorn gör värmaren med fjärrstyrning onödig för avisning , däremot antar jag att värmaren går igång ändå vid fjärrstart.

När jag köpte bilen hade jag som krav att det skulle vara fjärrstyrd värmare men fjärrstarten (värmer även ratten mmm) gör att jag inte använder den funktionen. Saknade den funktionen på förra bilen.

Värmaren på en diesel är väl mest till att fort få upp värme (och bort imma) när man kallstartar. Man märker den inte förrän den går sönder och bilen blir helt värdelös på vintern (omöjlig att få varm på tomgång och köra iväg igenimmat är farligt).
av Lockis
#1348184
V70_2005 skrev:Håller med, voc med fjärrstart av motorn gör värmaren med fjärrstyrning onödig för avisning
Det där är ju direkt felaktigt. Fjärrstarten är mycket sämre för bilen/miljön osv än bara starta bränslevärmaren.
Fördelen som @Xanthopteryx, är lite inne på är ju dessutom att bränslevärmaren värmer upp motorn också.
av AndS
#1348193
V70_2005 skrev: fre 15 nov 2019, 08:51 Håller med, voc med fjärrstart av motorn gör värmaren med fjärrstyrning onödig för avisning .
Håller med övriga, det där är ju ett helt tokigt sätt att varmköra bilen ur mitt perspektiv.
Motorn mår mycket bättre av att startas med någon form av uppvärmning än att bilen står kall med startad motor på tomgång. Dieselvärmaren kanske inte är helt optimal miljömässigt men tomgångskörning är otroligt mycket sämre med en kall motor.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...