Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1348079
Jag köpte min XC90 för egna pengar och har tänkt ha den rätt länge.

Det finns en orsak att jag inte har luftfjädring eller taklucka. På senaste tjänstebilen, en A6 Allroad, hade jag luftfjädring. Den var bekvämare än nuvarande XC90. ;-)
av Lockis
#1348080
Malmstroem skrev:Det finns en orsak att jag inte har luftfjädring eller taklucka. På senaste tjänstebilen, en A6 Allroad, hade jag luftfjädring. Den var bekvämare än nuvarande XC90.
Förlåt, men är anledningen att du vill åka mer obekvämt? Eller tolkar jag dig helt galet? :-D
av Lockis
#1348083
Malmstroem skrev:Nä, att jag är snål. ;-)

Först betala extra för luftfjädringen, och sedan betala när (inte om) den kraschar. :angelo:
Haha, dåså!
Lite samma banor jag tänkte i kring panorama taket. Har en benägenhet att läcka/gå isönder.
En sten på glastaket ger splitter i hela bilen, en sten på vanligt tak ger en bula :-)
av SundanceKid
#1348093
Lockis skrev:
SundanceKid skrev:
Lockis skrev: tor 14 nov 2019, 14:54 Kan hålla med till viss del, tycker man bör undvika saker som har rykte om sig att gå sönder, tex panorama tak och luftfjädring.
Medans uppgraderat ljudsystem, 360 kamera osv är helt okej :-)
Då tappar man ju premium. Premium har panorama och luftfjädring
Nja, nu kör ju jag V60 så jag är mer sport kanske? ;-) 8-) Där finns ingen luftfjädring, dock valde jag Four-C :-D

Gällande panorama taket, så ja det kan vissa uppleva som mer premium. Personligen gillar jag inte det och den dagen jag köper en bil med det kommer det vara för barnet/barnens skull.
Jag köper det delvis för barnen men även takhöjden blir ju braBild

Luftfjädringen på v90 är väl typ Four c om man nu inte väljer billiga varianten typ nivåreglering på bakaxel

Skickat från min ONEPLUS 6T

av stevvee
#1348094
barcusmrandt skrev: Vad jag förstår så kan man väl förvänta att luftdämpare håller sisådär 10-12 år på bilar generellt, men om det ska spöka vart 2a-3e år så blir det väldigt fort byte av bil!
Oj vem har sagt det till dig ? Aldrig hört ett sådant uttalande och jobbat med annat märke där luftfjädring är betydligt vanligare och att det går hål i bälgar samt kompressor som strular är inget ovanligt.

Att Volvo har underdimensionerat sin luftfjädring är väll ännu sämre.

Audi verkar däremot ha lyckats skapligt bra med sin.
av Lockis
#1348095
SundanceKid skrev:Luftfjädringen på v90 är väl typ Four c om man nu inte väljer billiga varianten typ nivåreglering på bakaxel
Jodå det är Four-C med luftfjädring.
Finns inte till V60, men XC60 (som har både fram och bak).
Så på V60 är det bara adaptiv dämpning som styrs med oljetryck.

EDIT: Det heter tydligen aktivt chassi på V90.
av Tiimpan
#1348190
stevvee skrev: tor 14 nov 2019, 18:19
barcusmrandt skrev: Vad jag förstår så kan man väl förvänta att luftdämpare håller sisådär 10-12 år på bilar generellt, men om det ska spöka vart 2a-3e år så blir det väldigt fort byte av bil!
Oj vem har sagt det till dig ? Aldrig hört ett sådant uttalande och jobbat med annat märke där luftfjädring är betydligt vanligare och att det går hål i bälgar samt kompressor som strular är inget ovanligt.

Att Volvo har underdimensionerat sin luftfjädring är väll ännu sämre.

Audi verkar däremot ha lyckats skapligt bra med sin.
Blev avråd från att ta luftfjädring på min XC60 från min säljare. Har märkt att det vart ett bra beslut. Man läser bara om att det strular. :bored:
av barcusmrandt
#1348240
Har faktiskt aldrig hört om att det strular på nyare bilar generellt - och iaf int på volvo, som ju bara har nya bilar med det. Egen erfarenhet samt vad jag har läst osv tidigare, säger mig att det håller som regel till runt stora servicen 10-12.000. Sen kan ju det vara helt galet menmen. Längre än 2,5 år ska det iaf hålla alla gånger. Spelar mig som sagt ingen större roll just nu eftersom det går på garanti, men hoppas det inte är ett återkommande problem sen. Säger till när jag fått veta vad problemet var.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen