Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmharenbil
#1335341
Hej alla.
Har sen ett halvår tillbaka en 2011 Xc70 D5 AWD.
Fullsmetad med utrustning inkl den aktiva fjädringen Four-C.

Har läst en del trådar om fjädringsystemet och det verkar som att folk är väldigt nöjda med det.
Jag är totalt missnöjd, men börjar inse att nåt måste vara fel.
Det jag upplever är en slapp bakfjädring.
Gungig och oprecis.
Speciellt över knölar som går tvärs över hela vägen, då gungar den ett par tre gånger för mycket, precis som om stötdämparna är slut.
Bilen har gått 15.000 mil, så jag tänkte att det är väl kanske stötdämparna som börjar bli dåliga, så man får väl byta.
Nya verkar vara tillverkade i ädelmetall och kostar ca 8000:-/st!!!
Valet föll då på ett par begagnade som endast rullat 1500mil, såg ut som nya, för en bit under halva nypriset.

Tyvärr så uppför sig fjädringen exakt likadant med de nyare dämparna...

Gjorde ett ryck igår.
Började först med att lossa nedre bulten till dämparen, och motionerade dom upp och ner till ändlägena, för att de ska luftas ur.
Ifall luft skulle hamnat på fel ställe i dämparen.
Ingen skillnad dock.

Märkte då också att dämparna bak inte verkar reagera på vilken fjädringsinställning man väljer.
När man kör märks lite skillnad, men det verkar vara endast framfjädringen.
Testade att stå på dragkroken och gunga.
Se filmen, länk längst ner.
På filmen är motorn igång, p-broms frilagd och fjädringen ställd på advance, dvs det hårdaste läget.
Notera hur den fortsätter gunga några gånger efter att jag klivit av från kulan.
Nåt måste vara fel.
Visar inga felkoder, varken på instrument eller i felkodsläsare.
Har dock inte tillgång till Vida.

Hur går man vidare, vad ska man börja kika på?
Hjälp mig fixa detta, den blir annars snart utbytt mot en tysk direktörsvagn...



Skickat från min E5823 via Tapatalk

#1335409
Ok.
Man kanske lär börja med det.

Dessa Vida Dice som finns för 500:- till 1500:- på Ebay.
Funkar dessa fullt ut, lika som the real deal?

Eller är det nån i Ludvikatrakten som har Vida, och vill hjälpa till mot rimlig kostnad?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

#1347997
Jaha, fortsättning på detta problem.

Har varit till Volvo på morgonen för felsökning av bakfjädringen.
Inga felkoder tillhörande Four-C hittades.
Kontakt finns med styrdonet till Four-C.
Man kan se alla värden från höjdgivare, impedans från solenoiderna på stötdämparna osv.
Det gick att göra kalibrering av systemet.
Det enda som inte gick att göra var att tvångsstyra ut signal till dämparna, de visade hela tiden 0% utstyrning.
Dom kunde inte säga hur vi skulle gå vidare.
Det enda förslag dom hade var att testa med en annan styrenhet.
Demia bildemontering ligger vägg i vägg med verkstaden , men dom hade ingen begagnad att testa med.
Så nästa steg skulle då vara att köpa en ny för ca 7200:-, på vinst och förlust, vilket jag inte är så sugen på.

Nån som har någon annan ide om hur man skulle kunna felsöka vidare?
Närmast till hands ligger att sätta dit ett par vanliga enkla stötdämpare i bak, om man inte kan komma på vart felet ligger.
//Andreas
#1348028
halvgute57 skrev: tor 14 nov 2019, 10:39 Har du gjort en sökning via bildelsbasen på artikelnummer?
Ja, finns en enda i Sverige, iallfall det numret jag fick från Volvo.
Nr 30782637
Ser ju samtidigt att det finns en massa stötdämare av denna typ med elektrisk styrning, men inga styrboxar från dessa bilar.
Dom är kanske hyllvärmare i normala fall, så det blir inte av att dom tas ur och läggs på lager...
#1348037
Tror inte det var jättemånga bilar som såldes med Four-C heller. Speciellt inte med tanke på att det inte gick att kombinera med nivåreglering. Jag prioriterade det senare.
#1348062
Nog verkar det som att det finns en hel del.
Kikar man på bildelsbasen fins det då en hel del dämpare för bilar med 4C. För bilar med nivåreglering har väl inte elektrisk solenoid på dämparrören, som 4C har?
Eller så har jag missuppfattat det helt.

Letar man på en dämpare som passar min bil på bildelsbasen, och sedan kikar på "övriga delar från detta fordon", alltså bilen som dämparna är tagna ifrån så finns inte styrenheten med.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]