Rådlös skrev: ↑tor 14 nov 2019, 12:12… Alla motorvärmare som monteras i Sverige har metallmantlad spänningskabel. Det har inte den i filmen. Det verkade inte vara den bästa passformen med slangarna. Det tycks vara en risk för att det blir ett veck på slangen om man "kör rakt på" det befintliga. ...
Sant!
Dock upplever jag att de med Defa anslutning borde ha en vettig el-anslutning.
AN MV 3D.png (16.99 KiB) Visad 4981 gånger
Sedan en vettig placering hittats, måste anslutningarna lösas så det inte finns risk att slangar viks osv.
Rådlös skrev: ↑tor 14 nov 2019, 12:12… med Calix och Defa slangvärmare så följer det med böjda slangar som är framtagna för "varje" bilmodell. … … Till en sådan finns det också monteringstillbehör och platsanvisning från dom stora värmarleverantörerna ...
Det hade varit trevligt, men hittar bara slangvärmare runt 500W utan cirkulationspump som passar en V70. Kanske ett monteringskit till Calix / Defa skulle fungera?
Rådlös skrev: ↑tor 14 nov 2019, 12:12... Många värmare kommer från Kina och Östeuropa. Där kommer ofta säkerhetstänk i andra hand eller något som man kan prata om en annan dag. ...
Man får göra en yttre check om speciellt jordningen känns bra. Har inte frågat ANAB, men jag förutsätter att dessa är CE-märkta. Motorvärmare är ett en källa till många bränder varje vinter
Motorvärmare en brandfara (men vad jag känner till är det anslutningar som inte fungerar med glappkontakter / smuts mm. som är största problemet - värme elementet kan i värsta fall gå sönder - och då kan jordningen vara väldigt viktig) Att använda en jordfelsbrytare tillsammans med motorvärmare höjer säkerheten.
FreddanNo1 skrev:Komplettera med en sumpvärmare istället. Det värmer motoroljan. Funkade kanon i min tidigare bil. ...
Har sökt, men de oljevärmare jag hittat, har bara haft en effekt på ca 500W (och det är ganska lite mot de jag söker) Det finns fler som testat
En limmad värmeplatta på tråget. Någon som använder sådan?
Hittade även ett test mellan olika värmare
Motorvärmare!!! Slang/block värmare TEST (dock från 2007) - Men resultatet kan vara det samma i dag - det som kan skilja är aluminiumblock eller block i gjutjärn osv.
Motorvärmare för kylvattnet fortsatt mest effektiva
FreddanNo1 skrev:... Köpte samtidigt en mindre för 12 volt ... som jag limmade på spolarvätsketanken, var igång när bilen var igång. ...
Väldigt bra idé (men jag har inte hittat något liknande)
Det finns 4 grundtyper av el-värmare som jag känner till är .: (med varierande effektivitet.)
1. Blockvärmare: Värmarkroppen sticks in i motorblocket via en lucka och värmer direkt inifrån motorn.
2. Insticksvärmare: Värmare som via en kylplugg värmer upp kylarvätskan i motorn.
3. Kontaktvärmare: Monteras mot motorblocket eller oljetråget och värmer på så sätt motorn från utsidan.
4. Slangvärmare: Monteras i kylarslang och värmer kylarvattnet den vägen
Tack vare "länken" (som min läsare inte upplevde säker) Fanns en värmare ( liknande den ANAB har) men här heter dessa värmare
Simate - Inressant.
Min önskan hade varit att hitta en slangvärmare på 1200W med cirkulationspump.
När det endast finns tillgång till ett 6A uttag - har man bara motorvärmaren ansluten,
men hemma kan man även ha en kupévärmare på typ 800-1000W (max 10A - 2300W) - istället för en bensinvärmare på kanske 5kW. Den stora fördelen är att bilen blir snabbt varm - att starta med en varm motor medför att kupén snabbt blir varm.