Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av murta79
#1347847
Hej,

Volvo V70 -06

Innan jag får en massa svar som lyder "det ska ryka lite från den" osv, min ryker vääääldigt mkt (tänk rökgranat från lumpen och du är nära) och det blir inte bättre av att låta den gå i 20 minuter heller. Värmaren har fungerat bra tills förra året då det började låta "skramligt" från fläkten samt att den började ryka allt mer och mer. Jag insåg att jag skulle bli tvungen att renovera hela brännaren. Sagt och gjort, inför årets vinter så köpte jag en helt ny brännarinsats (bränsleregulator, bränn-kammare, fläkt), har även ett nyt glödstift samt en ny flamvakt. Gjorde rent alla metalldelar noggrant och kollade så att det inte satt något skräp i insugs- samt avgasrör, testade även att vattenpumpen funkade bra. Enligt VIDA så ser flamvakten en låga och jag kan höra att förbränningen börjar (swoosch-ljud från brännare), men som sagt, Lützen-dimma. Någon som har bra koll på dessa brännare får gärna höra av sig med tips på vad som kan vara fel. Jag har inte bytt ut bränslepumpen då jag antar att den funkar eftersom den ryker och värmer vattnet.
av mikebike
#1347870
Mina grannar ringde brandkåren en gång.... :-)

Tydligen kan man justera bränslemängden en smula, åtminstone i min XC60 -09, enligt Webastocenter.
av klacken
#1347899
Går inte justera bränslemängd på ardic 912 och du har ju bytt alla delar så kylvattenläkage in till brännarkammaren är möjligt
av murta79
#1347949
Lyckades ställa om fläktens varvtal med VIDA (ökade till 7000rpm istället för 4000 tror jag det var).. Nu när jag kör den så ryker den en massa i någon minut, sen försvinner röken nästan helt. Jag provkörde den i 10 min idag på en enslig plats och gjorde lite intressant iaktagelser i VIDA. När den startar så använder den glödstiftet ända tills dess att spänningen från flamvakten sjunker ner till ca 0,5volt. Därefter stänger den av glödstiftet och sänker hastigheten på bränslepumpen till ca 4Hz istället för 5,5 som det är vid start, nu går brännaren enbart på att bränslet brinner av sig själv och när t.ex tempen stiger över 90grader så slutar den pumpa diesel och brännaren stängs av. Tror problemet med att det ryker är när det kommer en massa diesel på det glödheta glöstiftet och förångas, vilket skulle stämma med att den bara ryker i början. Ska se om den funkar hjälpligt imorgon eller om brandkåren kommer på besök :-o .
av murta79
#1347988
Liten uppdatering... Testade värmaren imorse och nu verkar den fungera hyffsat bra. Ryker lite smått i början innan den har tagit fart och sen fortsätter den värma tills dess att motorns temp har stigit eller man stänger av bilen.
Passar på att dela med mig utav lite fler upptäckter som jag gjort under denna felsökning. När jag köpte ny brännarinsats så följde det med ett nytt glödstift (köpte paketet begagnat men oanvänt). Provade att köra med detta nya stift i början men brännaren startade inte alls, blev 3 försök och sen låste den sig. Detta nya stift visade sig vara 5mm kortare än det som satt monterat original vilket gör att stiftet inte når in tll förbränningskammaren, så se till att ni får rätt stift om ni köper nytt. Om man råkar ut för att värmaren försöker starta 3 ggr med detta kortare stift och sedan låses så kommer bränslepumpen att ha pumpat in en hel del diesel som samlas inuti värmaren och som inte har förbränts. Jag märkte detta när jag skruvade isär min värmare för andra gången för att byta glödstift. Skulle gissa på att det var ungefär 1dl diesel som hade samlats där i. Om man inte tömmer ur denna diesel utan bara byter stiftet så är det ju inte så konstigt att det kommer ryka när all denna diesel förångas.
av murta79
#1357120
Skriver en extra gång här så att personer som söker på detta fel ang rykande dieselvärmare ( Ardic 912D ) i framtiden kan se vad lösningen blev för min del.
Efter att ha felsökt detta i en evighet och bytit ut i stort sett allting inuti brännaren så kom jag äntligen fram till vad felet var. Efter att ha tagit isär den för 100 gången så visade det sig att det visst var ett litet hål längst ned i brännaren. Detta medförde att vatten kom in i förbränningsutrymmet och det var detta som orskade rökutvecklingen. Detta hål var ganska svårt att se pga av allt sot och när jag testade att spola vatten igenom brännaren första gången så kunde jag inte se att det kom igenom vatten. Felet som jag gjorde var att jag inte testade med högre vattentryck, vilket jag gjorde denna gång och då stod det som en fontän upp i föbränningsutrymmet. Lösningen blev lite drastisk men jag kapade helt enkelt isär brännaren för att komma in i "vatten"-delen och kunde då kapa bort den trasig plåtdelen, Därefter så TIG:ade jag dit en ny bit rostfri plåt som hade ungefär samma utseende som den gamla biten (botten på förbränningsutrymmet är välvd av någon anledning). TIG:ade sedan ihop brännaren och trycktestade den igen, inga läckage. Efter att ha monterat dit allting på bilen igen så funkar den felfritt igen. Nu var ju inte allt bortkastat då fläkten behövde bytas iaf samt att pumpen såg ut som en rostig metallbit så på det hela så har jag nu en fullt renoverad brännare som förhoppningsvis håller resten av bilens livslängd. ;-)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]