Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
#1348008
Breaking news! :) Idag strejkade luftfjädringen. Har uppfört sig lite konstigt sista veckan - kompressorn har gått utan att det har hänt nåt, bilen har justerat sig upp och ner typ 10 gånger efter parkering, osv. Imorse sjönk den ihop HELT. Gick helt i backen i princip och blev fullständigt stum - som att köra utan nån fjädring alls, vilket var en ny upplevelse! Stannade och startade om bilen, efter en stund gick den upp igen.

Fick service varning så körde in den till Volvo. Den är där nu för felsökning och åtgärd. Teknikern sa att de har bytt kompressor på en hel del bilar på sista tiden. Får väl veta om ett par dagar vad felet var.
av GoranP
#1348026
Nått liknande hände mig i våras, några dagar betedde den sig lite besynnerligt, för sedan bara sluta fungera.
Orsaken var sedan, om ja gnu minns helt rätt, att pumpen hade kärvat och löst ut en säkring, osv.
Efter byte pump fungerar det bra igen...
Min bil är av årsmodell -18, (levererad början nov -17)
av barcusmrandt
#1348036
Utplockad september 2017.

Det skumma är att man hör kompressorn jobba. Nästan som det är hål nånstans - men bara ibland :)

Vad jag förstår så kan man väl förvänta att luftdämpare håller sisådär 10-12 år på bilar generellt, men om det ska spöka vart 2a-3e år så blir det väldigt fort byte av bil!
av Volvo1819
#1348039
barcusmrandt skrev:Utplockad september 2017.

Det skumma är att man hör kompressorn jobba. Nästan som det är hål nånstans - men bara ibland :)

Vad jag förstår så kan man väl förvänta att luftdämpare håller sisådär 10-12 år på bilar generellt, men om det ska spöka vart 2a-3e år så blir det väldigt fort byte av bil!

Jag har också en spa volvo med luftfjädring som dessutom är privat köp så man blir orolig hur länge det kommer hålla men hur kommer det va för dig nu? Går det på garanti eller behöver du pröjsa massa pengar :-o
av Malmstroem
#1348051
Det är inte Volvo-specifikt att luftfjädringen strular.

Det "klassiska" problemet som inträffat för flera bekanta med Audi, BMW och VW med luftfjädring är att det går håll på någon bälg, kompressorn får gå för mycket och skär därmed ihop, och bilen lägger sig på backen. Förhoppningsvis upptäcks hålet i bälgen när första kompressorn byts, annars håller inte kompressor nummer två så länge...

Luftfjädring är brilliant så länge den fungerar. Det sägs att de senaste varianterna håller ganska bra. Vi får hoppas att det stämmer. ;-)
av Freddy100
#1348056
Men det är ju så att ju flera grejer man väljer så kommer det kosta mer eller mindre proportionellt efter ngr är. Det finns ngr som vill få hjälp med hur man ska utrusta bilen vid köpet. Många påstår här att man ska ha allt möjligt ffa om man ska använda bilen i många år. Jag tycker att det är precis tvärtom. Köper man leasing bil för 3 år får man beställa alla lul lul. Vill man köpa privat och behålla bilen i 5-15 år så bör man välja det man verkligen behöver...
av Lockis
#1348060
Freddy100 skrev: Vill man köpa privat och behålla bilen i 5-15 år så bör man välja det man verkligen behöver...
Kan hålla med till viss del, tycker man bör undvika saker som har rykte om sig att gå sönder, tex panorama tak och luftfjädring.
Medans uppgraderat ljudsystem, 360 kamera osv är helt okej :-)
av SundanceKid
#1348069
Lockis skrev: tor 14 nov 2019, 14:54
Freddy100 skrev: Vill man köpa privat och behålla bilen i 5-15 år så bör man välja det man verkligen behöver...
Kan hålla med till viss del, tycker man bör undvika saker som har rykte om sig att gå sönder, tex panorama tak och luftfjädring.
Medans uppgraderat ljudsystem, 360 kamera osv är helt okej :-)
Då tappar man ju premium. Premium har panorama och luftfjädring
av Lockis
#1348074
SundanceKid skrev:
Lockis skrev: tor 14 nov 2019, 14:54
Freddy100 skrev: Vill man köpa privat och behålla bilen i 5-15 år så bör man välja det man verkligen behöver...
Kan hålla med till viss del, tycker man bör undvika saker som har rykte om sig att gå sönder, tex panorama tak och luftfjädring.
Medans uppgraderat ljudsystem, 360 kamera osv är helt okej :-)
Då tappar man ju premium. Premium har panorama och luftfjädring
Nja, nu kör ju jag V60 så jag är mer sport kanske? ;-) 8-) Där finns ingen luftfjädring, dock valde jag Four-C :-D

Gällande panorama taket, så ja det kan vissa uppleva som mer premium. Personligen gillar jag inte det och den dagen jag köper en bil med det kommer det vara för barnet/barnens skull.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]