Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347741
MickeM skrev:Lyser samtliga bromsljus för länge?

Eller bara dom i bakljusen? (Drivs av REM)
Eller bara det höga bromsljuset? (Drivs av CEM)
Utifall det är ett relä som hänger sig när spänningen är lite högre.

På en 2001 kan man byta reläer utan att löda.
Jepp, samtliga bromsljus lyser för länge.

Ikväll lyckades jag få bort bromsljuskontakten och sprejade med elektonikkontaktspray. Ingen skillnad.

Jag har bett volvo ta hem en ny, ca 300kr, men jag tror kanske att det är något annat.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

#1347742
vjohnj skrev:Vad händer om du tar ur kontaktstycke och byglar bromskontakt, samma?
Tack för svar. Jag hänger tyvärr inte med på hur jag ska göra för att testa ditt förslag. Ska försöka läsa på.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

#1347857
Han menar att du ska kortsluta samma kontakter som bromsljuskontakten gör så det lyser.
Det ska ju då slockna omedelbart du slutar kortsluta.
Detta då när motorn går, bara för att se om det är bromsljuskontakten eller nån modul som segar.

Beter det sig lika då, är det inte bromsljuskontakten.

Smart.
#1347932
Troligen inte bromsljuskontakten, men bromsservon tyvärr.
Felet är i så fall mest sannolikt relaterad till en klibbig intern ventil/kolv mellan vakuum och "kupéluft" på "pedalsidan" av membranen i bromsservon.
Efter hård bromsning får inte bromsservon evakuerad (vakuumerat) luften på pedalsidan av membranen tillräckligt snabbt, och pedalen hänger kvar lite innan den återgår till normalläge och släcker bromsljuset...
#1348009
jiha1968
Om det är servon, förklarar det att det lyser som det ska när motorn inte går, pga att vakuumpumpen inte är igång då?

För några år sedan var det en mekaniker på en Volvo-verkstad som tyckte att bromsen inte hade det "bett" den borde ha och pratade då om bromsservon och ev. läckage..

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]