NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalles
#1347986
Hej! Har en 1,8F Som går på tre cylindrar ibland, det är tvåans cylinder som krånglar har testat med Vida. Kört med spridarrensning blev lite bättre men lägger av ibland. När jag lossar elkontakten fram och tillbaka på spridaren så går den normalt igen,kan det vara den som kärvar? tips Med vänlig hälsning Peder
Användarvisningsbild
av HCP
#1347998
Inga notiser alls i VIDA?
Tändspole är ju en tanke, antar att spridaren är länkad och om den ger fel borde du se det i vida - och spridaren inte spritsa soppa om tändspolen felar.

Ta en solid mejsel med gjutet plasthandtag och sätt på spridaren - örat i den andre ändan. Eller om du har ett stetoskop.
Jämför ljudet med de andra. Men, det kan ju vara annat som gör att den inte öppnar/stänger som den ska så ta det inte som ett definitivt besked att den verkligen är trasig.

Kompressionsprov skulle finnas med på min check-lista också att kolla upp.
av kvillebäck
#1348027
Finns det möjlighet att byta plats på spridaren med en annan spridare så skulle jag inte vaara främmande för detta. Har haft en spridare på 17 år som givit upp.
av kalles
#1348158
Ok! Tack för lite tips,testar först att skifta tändspolarna 2 och 3 sen köra Vida om inte det blir något utslag skiftar jag spridarna 2 och 3 återkommer efter test.
av kalles
#1348644
Bilen har börjat gå normalt igen avvaktar tills vidare, spridarrensningen har nog gjort sitt.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]