Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347739
Det verkar finnas en hel del problem med dessa motorer. I denna tråd så är det oljeförbrukning, i min tråd så är konstruktionen av blocket utav en annan karaktär..Min motor gick hädan utav sprickor i blocket som tryckte ut kompression till kylvattnet. Det resulterade också till motorbyte. En jäkla dålig konstruktion av motor i alla avseenden....

SambaAnkan
#1347767
SambaAnkan skrev:Det verkar finnas en hel del problem med dessa motorer. I denna tråd så är det oljeförbrukning, i min tråd så är konstruktionen av blocket utav en annan karaktär..Min motor gick hädan utav sprickor i blocket som tryckte ut kompression till kylvattnet. Det resulterade också till motorbyte. En jäkla dålig konstruktion av motor i alla avseenden....

SambaAnkan
Helt kass kan den knappast vara. Iallafall inte om man ser till den stora mängden som bl.a. rullar i taxibilar flera tusen mil utan problem...Rullar ju en j-vla massa VEA ute på vägarna och om konstruktionen varit så dålig hade det nog sett annorlunda ut i landet...

En motor som produceras i stora mängder kommer alltid att drabbas av några måndagsexemplar som kommer ut till drabbade slutkunder. Mig veterligen finns det väl ingen motor på marknaden, oavsett märke, som varit helt problemfri.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1347938
En diesel motor I dagen bilar ska fan inte rasa efter knappt 9000mil, sen kan man ha otur med alla märken. Lite som VW o deras kamkedjor o den bästa sorten, så Jädra dåligt. Sen när Volvo själva blundar för den ekonomiska biten? Men det är väl fullt normalt idag? Jädra tur att det bara är en bil o inget viktigare. :oops:
#1347982
Tycker ändå Volvo generellt sett är ganska generösa när det kommer till att laga fel och stå för kostnader i efterhand när garantin gått ut. I alla fall min erfarenhet jämfört med några av de stora tyska märkena som ofta och gärna slår ifrån sig det mesta. Då skall man heller inte glömma att tyskarna har mer ekonomiska muskler än lilla Volvo också.
#1348163
Blev motorbyte, nytt block o ny topp. Fanns inget beg så det blev det dyrare. Hoppas att dom nya ringarna o kolvarna sitter i den då. Frågan är ska man behålla bilen efter detta eller köra så länge det går. Garantin på nya motorn är 1år.

Och ska man byta kopplingen när ändå allt är ur?

Kostnad Ca 20k
#1385308
Blir orolig när jag läser denna tråden... Har en V70 MY14 7500 mil med D4 VEA motor som är på "oljeförbrukningstest". Drar ca 1 liter olja per 150 mil vilket inte kan anses normalt antar jag.

Ni som fått byta motor, är det en kostnad man får ta själv eller Volvos "goodwill" tar en del av smällen? Hur mycket ska man räkna med att det kommer att kosta? Det är Bilia som har den.
#1385408
Sorgligt kapitel med sån konsumtion på en bil som gått 7500 mil. Borde rimligen vara någon goodwill på det där.
Användarvisningsbild
av x74
#1385474
Buckshot skrev: mån 15 jun 2020, 21:50 Ja man börjar ju undra om det är smart att behålla bilen i 5år som jag hade tänkt
Efter 5år med en vea spis är risken överhängande att bilen har skrotvärde, kan gå fortare än så.........
#1387122
Serva min när den gått 12800 mil, nu några månader senare har den gått 13500 och har fyllt på 0,5 liter vid två tillfällen.
Så på 700 mil har jag fyllt på 1 liter olja.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]