Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347738
Jo det droppar in regnvatten o smältvatten (ej spolarvätska) vid höger bakre stolpe lägger sig i den yttre baljan :bored: .
Det droppar längst med takpanelen som sitter över dämparen som håller bakluckan öppen .Vidare ner i baljan.
Är det de här svarta tak bågarna som gör så det kommer in regnvatten har inte sett det förut när jag kolla i somras efter regnväder?. Det enda jag gjort är att jag bytte dämparna till luckan. Kan jag ha förstört nått?.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1347820
Jag läste nånstans att det skulle kunna vara de svarta original monterade takbågarna som det skulle kunna läcka in vid?. Hur får man bort en sådan?.
Vad är bäst att täta med?.
#1348057
Jo takbågarna skruvar man dän utifrån 3 skruv torx T25 en där fram en på mitten och en längst bak. Takbågen sitter även med nåra klips. Man får vara försiktig så takskenan inte böjer sig.
Skruvarna sitter bakom tre plastbitar som sitter på baksidan av takbågen. Var på skroten idag o plocka till mig packningarna.
Sen om det är dom som läcker vet jag inte än.

Nån som har nåra fler ideer om vad det kan vara mer?.
#1348145
gubbstrutt skrev: tor 14 nov 2019, 14:45 Jo takbågarna skruvar man dän utifrån 3 skruv torx T25 en där fram en på mitten och en längst bak.
Skruvarna sitter bakom tre plastbitar som sitter på baksidan av takbågen. Var på skroten idag o plocka till mig packningarna.
Det låter som du har samma grövre rails som jag. Helt vansinnig konstruktion med stora hål i takplåten där "fötterna" sitter. Jag var inne på att plocka bort mina rails för att pressa luftmotståndet men det gick ju inte :bored: Läcker packningarna det minsta så lär det bli blött inne i kupen. Man kanske skulle lägga lite silikontätning på utsidan på packningarna som extra säkerhet?
Sen skulle det nog kunna läcka in vatten vid bakluckans övre packning och rinna in vid gångjärnen om man har otur. Det sitter ju packningar runt "armarna" där de går in i taket men de packningarna tror jag inte tätar särskilt bra..
#1348168
@Erik Å, Tack det här med packningen runt gångjärnets arm/ armar ska jag kolla först. Ja lite lämplig silicon under takbågens/railsens fötter lär inte skada..
Ja det är en skit konstruktion :bored: ett jävla krondike i taket hela vägen under bågarna/ railsen där vatten lär samla sig och i det är det 3 hål för skruvar. Det var förvisso nån slags tätningsmassa på de skruvarna på den bilen på skroten. Hur det är på min med den saken vet jag inte än. Om det finns olika modeller på rails vet jag inte heller men det på skroten såg samma ut som på min på utsidan med 3 st torx skruv på insidan. Lucifer nämner ju ovan att de är skruvade från insidan.
Vilka bilar har de klenare railsen har bara sett den modell jag har?
#1348243
Det verkar även finnas olika rails mellan modell år 1999 som jag har. Och modell år 2000. De senare har större fötter med bättre o större packningar måste vara det som Erik Å menar med grövre railsen.
Men jag goggla det o tolkade det som de senare railsen ska gå att få dit på tidigare modeller av V70 med. 1999 och ned man får då byta hela skiten fästgrejor osv med om jag fatta rätt.
Var på skroten idag igen och kollade hittade en 97a med de små fötterna på railsen och 2 st 99or med elgasspjället även de hade de små fötterna på railsen.
Hur som helst lossas de med mindre fötter från utsidan de med.
Detta betyder att jag fick med mig fel packningar :bored: igår. Tog från en med de större fötterna modell år 2000.
Nu vart det jävligt OT som vanligt men skitsamma. Kanske kan vara till nytta för nån annan stackare som hålls med samma skit. 850 serien vet jag inget om.

Det måste väl se likadant ut på taket under railsen på samtliga V70 av gen 1 eller?
#1348256
gubbstrutt skrev: fre 15 nov 2019, 15:02 ..Det måste väl se likadant ut på taket under railsen på samtliga V70 av gen 1 eller?
Var inte för säker på det, jag har som sagt jättestora rektangulära hål (inte bara skruvhål..) i taket där fötterna går igenom och står på en stålprofil som ligger under plåten. Om jag nu minns rätt, det var några år sen jag kollade. Du såg ju själv på den -00 som du tog packningarna ifrån :-)

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]