Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341956
Jaha men då börjas det igen då :bored: . Jag tar det från början :bored: Jag har haft min V70 ståendes på en loge en dryg vecka för jag håller på och fixar lite. Logen är kall och rå man ser mellan planken typ då vet ni hur den står. Har ju varigt tempratur skillnader. Men det är det ju på parkeringen med. Well starta bilen gick skitbra upplevde att det rök kondens ånga om kylaren när jag öppna huven det var även ngt fuktigt på motorn med. När den börja komma upp i temp. (Ingen glykolrök). Sedan började den att inte svara på gas tjoffa o bröla bara när man försökte gasa gick inte riktigt på alla burkar feltände. Nån minut senare gick det inte att hålla igång motorn den stannade sen fetvägrade den starta kändes då som att den motarbetade sig själv vid start försök. Jag blir lack o går och fikar istället lämnar huven öppen. Sen testar jag igen för sakens skull. Då startar den direkt o går bra svarar på gas :-/ .
Vad fanken är det med bilen?.

Inga fel lampor.

Vill ju inte bli stående efter vägen senare-



Fördelare och kablar kanske men har alltid funkat trots nederbörd o kyla och fukt gick bra dit?.
Är det nått mer jag kan göra kolla i det här läget?.

Tack för svar.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1341960
Skulle givetvis börja med att kika över fördelaren och rotorn. Mycket möjligt att fukten i logen var mer koncentrerad än ute på en parkering t ex, vilket kan ha skyndat på korrisionen på en redan sliten fördelare.
Har du haft batteriet urkopplat? isf skulle det kunna vara adaptionerna som inte riktigt ville justera sig ordentligt.

Efter det skulle jag nog prova att ha den på tomgång en längre tid, och se om den ev. dör av sig självt efter ett tag. Gör den det så skulle jag klia mig i huvudet och fundera över en kopp kaffe, gör den inte det skulle jag köra en sväng och se om den dör, eller börjar gå risigt, då.

Förhoppningsvis var det bara ett tillfälligt fel, gamla bilar kan få en hel del skumma symptom om dom står ett tag som "lagar sig själva" efter man kört ett tag.
#1341961
Nej inget bortkopplat batteri Jo mycket skumt kan hända. Hade den igång nåra minuter efter den börjat funka igen. Den var redan skapligt varm när jag startade igen. Stod och höll strax under 2k rpm nåra minuter.
Gick bra när jag stängde av sen
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1341962
Den betedde sig ungefär som när man motor tvättat det startar man åker hem från macken nåra km sen börjar bilen gå skit. Man får vädra fördelaren nu snackar jag förvisso 140 med B20 här .
#1341993
Du har fördelare på denna, lika som B20.
Hallgivare istället för brytare, men det spelar ingen roll i detta.

Fukt innuti locket skapar överslag, och den går skräp. Troligen försvann merparten av fukten av värmen som motorn skapade när den gick.

När detta uppstår, brukar locken vara dåliga. Så långsiktigt är att byta det inkl rotor. Bara torka, så går den nog igen, men då kan felet uppstå igen, bokstavligen över en natt, i fuktigt väder.
#1342119
Observationen visar hur viktigt det är att ta fikarast, då löser sig allehanda problem av sig själva! :-D
Fast det kan ju också tyda på att fukten fick tid på sig att avdunsta.. :-)

Jag hade jätteproblem med en R19 för många år sen, den startade alltid fint men började gå jättedåligt efter typ 15 min. Sen gick den bra igen. Felsökte i månader tills jag upptäckte att det sitter ett fjädrande kol under mittkontakten i fördelarlocket på den bilen. Kolet nöts dessvärre ner efter några år och tydligen letar sig vattenånga från motorn in i fördelarlocket under varmkörning och kondenserar på insidan, med friskt kol så gör det inget men med nednött kol så tålde den uppenbarligen inte fukten.. När väl allt var genomvarmt så försvann all fukt ur fördelaren och då gick den hur snällt som helst.
Vid närmare eftertanke är det kanske sliten tätning på kamaxeln som släpper igenom vattenångan in i fördelaren.. Hursomhelst, den bilen blev i alla fall frisk med nytt fördelarlock
#1342162
Tack för era svar :-) . Jo snubben jag köpte den av strax före nyår. Sade att den kunde rycka lite ibland i lägre hastigeter. Han hadde bytt stift på verkstad har papper på det men står inget om koll
lock rotor kablar. Och det var ju som han sa till mig. Den bluddra även till vid snabbt gas på drag stilla stående. Men allt det där försvann när jag bytte tps sensorn beggad och tomgångs motor.
Plus tomgången slutade krångla o hänga sig och slutade även att gå ned på tomgång för sakta. Det hojta jag om i en annan tråd jag har. Jag får lukta i locket o kolla kablar de ser ju inte nya ut.

Ska även kolla luftfiltret om råttorna vart påt men då skulle den väl gått kasst med en gång??.
#1347730
UPPDATERING. Böt fördelare rotor kablar stiften såg skapliga ut (bytte stiften till nya NGK iaf) resten var ingen vacker syn men gick gjorde den utom när den stått i logen. Nu får tiden utvisa vad som händer. Så tyvärr kan jag inte säga att grejen är löst.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]