NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347348
Nu behöver jag lite hjälp då jag inte vet längre vad jag ska kolla efter. Har haft detta problem nu i över ett år,bilen startar lätt och utan problem. Man hinner bara köra några meter,så hör man att abs’en tuggar och sen tänds Antisladd - Service Erfordras och tätt efter Bromsfel - Stanna snarast. I samband med det så hackar bilen framåt och vill inte varva,men håller man in DSTC knappen så går bilen som den ska,och bromsarna är det inget fel på heller.

Jag har läst ut felkoder,och jag minns tyvär inte koderna i sig men den felkodade bl a för abs-givare både fram och bak,och att det var nåt kommunikationsstrul med abs enheten. Släcker man koderna så är dom tillbaka direkt. Har skickat iväg Abs modulen (ATE Mk60) till Actronics och fick tillbaka den förra veckan,utan några fel hittade...

Abs givare är bytta,kontakter rengjorda. Blir snart av med allt hår så mycket som man fått jävlas med denna,men den ska fixas till om det så är det sista jag gör :-)

Finns det nån som har nåt tips på vad mer man kan leta efter? Verkstäderna vet inte heller längre vad felen kan bero på,då vi alla var rätt säkra på att det skulle vara abs modulen men tji fick vi där...

Tack på förhand :)
#1347362
JallooZ skrev: mån 11 nov 2019, 10:27 Kabelbrott upp till ABS modulen kanske? Får du ström till givaren om du mäter? Kollat säkringen?
Alla givare är kontrollerade och ska fungera riktigt. Ska kolla säkringen nu tänkte jag,och pröva göra rent reläcentralen i kontaktstyckena då jag fått tips om att det tydligen är vanligt på v50 modellerna att det kommer in fukt där. Men funkar inte det så är det stopp igen :/
#1347418
kvillebäck skrev: mån 11 nov 2019, 14:47 Har för mig att du även har relä/säkringar i säkringsboxen över vänster framhjul
Allt där är också kontrollerat. Nu har jag även kollat varenda säkring i reläcentralen under handskfacket,alla är hel. Kontakterna såg också fin ut så jag gjorde bara rent lite lätt,men samma fel kvarstår ändå.
#1347488
I mitt fall fick jag ofta felkod på att kommunikationen med ABS/antisladdmodulen. Hur jag än sökte så fanns inget fel.
Det visade sig vara "spökfel". För mig uppstod de när jag fick felkod på EGR och MAP-sensor samtidigt. Raderade jag den ena felkoden så släktes även Antisladdvarningen.

Tog ett tag innan jag fattade sambandet.
I ditt fall så har jag inget att komma med men får väl ändå påpeka det mest elementära med lika däck och lufttryck.
#1347542
Kolla sladdarna till ABS-givarna där fram, på min hade de skavts sönder mot innerskärmen fram och var väldigt intermittenta, ibland fick jag stanna snarast, sen försvann det några dagar innan det kom tillbaka igen.
#1347574
HCP skrev: tis 12 nov 2019, 01:11 Kolla sladdarna till ABS-givarna där fram, på min hade de skavts sönder mot innerskärmen fram och var väldigt intermittenta, ibland fick jag stanna snarast, sen försvann det några dagar innan det kom tillbaka igen.
Jag fick hjälp av en kollega att resistansmäta kablarna från varje hjul fram till abs enheten och alla kablar verkar hel utan nå onormalt motstånd. Känns nästan som ett skämt det här,och jag skulle skratta om det inte vore för att det är dags för besiktning nu och risken verkar finnas att jag blir utan bil :-/
#1347833
Är det nån som vet om det sitter några Abs kransar på drivaxlarna bak på dessa med Awd eller? Endel säger att det är kransar och endel säger att det är integrerat i hjullagret på nåt vis. För jag kan då inte se några kransar bak,mycket rost och skit därimot...
#1347910
Har du inte tillgång till en Vida/dice? eller någon på forumet kanske bor nära, det skulle underlätta en hel del felsökning för dig.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]