Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle945
#1347879
Har läst här på Forumet om "Hylsan" i vinkelväxeln,många tycker mycket om den men vad är det hur ser den ut?
Många säger att den är kanon viktig,vissa inte, utan vänta tills den går sönder.Har en xc70 -16 D4 aut. som gått knappt 14.000mil och då blir man ju lite fundersam vad man skall göra.Om den går sönder,blir bilen BARA framhjusdriven och man kan laga den när man får råd eller kör man sönder mera prylar då?Att oljenivån är viktig fattar jag,men skall den bytas eller bara hållas under uppsikt?
Någon som kan förklara lite närmare om denna "magiska hylsa" om vad som är viktigt och som bör göras.
Tacksam för lite råd av expertisen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1347901
Mig veterligt finns inget att göra. Att stampa pelle i botten på underlag med varierande friktion är däremot säkert något man inte bör göra, om man är rädd om hylsan.
Min XC 70 D5 2012 har gått 29400 mil. Hylsan håller än, men jag försöker inte köra dragracing heller. Däremot har jag varit ute i terräng där jag verkligen använt fyrhjulsdriften. Men jag har kört med förstånd, inte med avsikten att se om jag kan ha sönder någonting.
av Rolle945
#1348033
Ja,det är ju onödigt att utmana ödet man ska väl vara rädd om sin bil.Men frågan kvarstår,vad gör "hylsan"är det den
som överför all kraft till bakhjulen och hur förebygger man den att inte går sönder typ smörjning,olja.
Det finns ju många som tycker men hur många vet nåt konkret?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1348035
Ja, det lär vara den hylsan du syftar på. Speciellt på äldre modeller kunde splinsen i hylsan rensas av, om den utsattes för alltför stora påfrestningar. Konstruktionen lär vara förbättrad.
Jag har redan angett vad man kan göra för att minska risken för haverier.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]