Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
#1347282
Tänkte försöka beställa nu från tex Autodoc.
Skivorna verkar ju inte så knepigt då jag har ø300 nu och 16”. Tänkte köra på Brembos för ca436/st.
Men belägg finns ju en jäkla massa olika. Vad är skillnaden mellan bromssystem ATE & Teves? Är det olika system och inte bara olika märken, eller vad?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1347284
Köp ATE Ceramic så slipper du bromsdamm på fälgarna... :-)
Jag är mkt nöjd med dessa.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1347292
harabad skrev:Nån som beställt från Autodoc och vet om det går smidigt med leverans och betalning samt ev retur vid felköp?
Beställde faktist fel belägg av de i våras. Skickade ett mail och de frågade om jag ville byta till andra belägg vilket jag gjorde och fick en gratis retursedel mailad inom 48h ;-) Hade då kanske runt 200kr över då de belägg jag skulle ha var billigare som de ville hålla tills nästa köp men satte in pengarna nästan direkt på kontot när jag skrev att jag ville det istället.

Köpte själv ATE som sagt och de får jag inte mycket bromsdamm alls av, värre var det med de gamla TRW fram och volvos bak...
av harabad
#1347376
Micce1980 skrev: sön 10 nov 2019, 22:41
harabad skrev:Nån som beställt från Autodoc och vet om det går smidigt med leverans och betalning samt ev retur vid felköp?
Beställde faktist fel belägg av de i våras. Skickade ett mail och de frågade om jag ville byta till andra belägg vilket jag gjorde och fick en gratis retursedel mailad inom 48h ;-) Hade då kanske runt 200kr över då de belägg jag skulle ha var billigare som de ville hålla tills nästa köp men satte in pengarna nästan direkt på kontot när jag skrev att jag ville det istället.

Köpte själv ATE som sagt och de får jag inte mycket bromsdamm alls av, värre var det med de gamla TRW fram och volvos bak...
Ok. Låter ju seriöst och tryggt.
Men vad jag undrar är om det finns olika ok, så bara för att det står att beläggen ska passa skivor ø300 och V70 2012 T4, så är det inte säkert?
Eller hur funkar det?
av UnleashFusion
#1347391
harabad skrev: mån 11 nov 2019, 12:25 Men vad jag undrar är om det finns olika ok, så bara för att det står att beläggen ska passa skivor ø300 och V70 2012 T4, så är det inte säkert?
Eller hur funkar det?
Vi tar V70 som exempel. I ditt fall är det 300mm fram(ventilerade) och 302mm bak((solid)) och respektive belägg som skall passa då 300..

Sen finns det större oket, så som 316&336mm. - DU kan tillexempel uppgradera dina bromsar till 316/336mm, men då måste du även byta bromsoket, bromsköldarna(som skall passa till 316/336mm), detta gäller då främre bromsarna. Ska du också uppgradera från solid-bak till ventilerade, behöver du också byta bromsoket så att den passar till ventilerad och inte solida. Ibland när du kollar t.ex. autodoc/mister-auto, kan du även se texten ""För"" -- fordon med/utan elekt. parkeringsbroms. du skall köpa den som står "med elekt. parkbroms".
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]