kvillebäck skrev:Ja, AGM-batterier är känsliga för värme. Det kan bildas "blåsor" i gelen mot blyplattorna. Det blir samma effekt som låg vattennivå i de vanliga batterierna.
Den biten som varit utan vatten ett dygn är utan verkan.
På vanliga batterier blir det ju alltid överst i batteriet, men i AGM kan ju blåsan bildas på olika ställen om man har otur.
Min åsikt är inte att AGM-batterier håller längre än standard-batterier. Däremot fungerar de bättre under den tiden de fungerar och är inte lika känsliga för "kortare körningar" då de går snabbare att ladda upp.
Därför är min åsikt att de bilar med dieselvärmare och/eller start/stop system fungerar bättre med AGM-batteri.
Om jag förvillat Dieselputte att tro att de skulle hålla LÄNGRE än standardbatteri, ber jag om ursäkt.
Vill ni att batterierna skall hålla längre så är vikten på batterierna en komponent i hållbarheten.
Tjockare blyplattor vittrar inte bort lika fort.
Du har inte förvillat mig alls att tro AGM batterier håller längre, de skall hålla längre helt enkelt. De skall kunna misshandlas, läs mer här
Kortare citat från Batteriexperten<<
En nyare typ av ”slutna” batterier använder sig utav ”ABSORBERANDE GLASFIBER” eller AGM mellan plattorna. Detta är en mycket fin fibermatta av Boron-Silikat.
Denna typ utav batterier har alla de fördelar som ”gelé” batterierna men kan emotta mycket mera ” våld och misskötsel”. AGM batterierna kallas ibland för batterier med ”undernärd elektrolyt” eller ”torra” pga. av att glasfibermaterialet endast är till 95 % genomdränkt med svavelhaltig syra och att det inte finns någon överflödig vätska.>>
Fördelen är som du nämner att de går fortare att ladda pga lägre inre resistans, vilket gynnar kortare körcykler.
Om de nu inte håller längre, kan någon förklara varför man då törs ge längre garanti ?
Jag har som sagt misstankar om att Volvo V50 laddar sönder batterierna. (En kollega som är mer bevandrad i detta anser attt laddspänningen är för hög)