Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MXvito
#1346730
Ska försöka beskriva problem jag har så bra jag kan.

Detta gäller endast på 2ans och 4ans växel.
Alla växlar går i fint och inga missljud.
Lägger man i 2ans växel och 4ans växel och sen lägger lite mer tryck på växelspaken så hamnar den några millimeter längre bak och när man sen växlar upp från tex 2an till 3an så är det ett litet klick ljud som kommer när man går från läget precis bakom 2ans växel.

2ans växel lägger jag i helt normalt. Lägger lite mer tryck på spaken, spaken hamnar npgra millimeter längre bak. Inga problem att köra eller något märkbart alls än att den hamnar i ett läge precis bakom 2ans växel. Man ska lägga i trean å puttrar växelspaken fram några millimeter. Den hamnar i läget där 2ana växel i sen lägger man i 3an.

Vad kan problemet vara? Är det några plastbitar under mitt konsolen som håller i växelspaken som kan va slitna eller sitter de någon gummi bussning nånstans under mitt konsolen. Återigen igen problem med att få i eller ur växlarna eller några problem som påverkar körning så jag tror inte att de e några problem med växellådan. Detta gäller bara 2an och 4ans växel när växelspaken är så långt bak den kan komma.
av MXvito
#1346758
Problemet är bara att det är störande att växelspaken gör så. Andra bilar jag kört gör inte så och de är inte normalt när bilen gör så heller. Så det är mest ett störande problem som jag gärna skulle fixa men behöver veta vad de är som kan vara fel. Får börja med att lossa mitt konsolen å se om de e några gummi eller plast busningar som har blivit slitna som gör att växelspaken kan röra sig längre bak än normalt
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1347749
Har hört att det sitter wirar från spak till låda. Vad jag förstod ska det sitta öglor i ändarna med gummi i som kan bli dåliga med tiden.
Skulle om jag minns rätt finnas wirar med plast i öglorna så det skulle bli bättre lägen.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]